Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Prestisjeverv

Skal lede Akademiets komite for Kavliprisen innen nanovitenskap

Professor Bodil Holst ved Institutt for fysikk og teknologi er utpekt til å lede komiteen som skal utpeke de tre neste vinnerne av Kavliprisen innen nanovitenskap.

Bodil Holst
STOLT: Bodil Holst er professor ved Institutt for fysikk og teknologi og ny leder for komiteen for nanovitenskap for Kavliprisen til Det Norske Videnskaps-Akademi.
Jens Helleland Ådnanes

Det er styret i Det Norske Videnskaps-Akademi som har vedtatt at Holst skal lede en av de tre prestisjefylte komiteene. Kavliprisen deles ut innenfor tre kategorier: Nanovitenskap, nevrovitenskap og astrofysikk.

Gratulerer, hva betyr det for deg personlig?

– Først og fremmest er det en stor ære. Utvelgelsen har skjedd på bakgrunn av fagfellevurdering. Dette er en anerkjennelse fra mine kolleger, sier Bodil Holst.

Hvordan skal dere jobbe for å finne verdige vinnere?

– Vi er et internasjonalt fagpanel. Først og fremst skal vi gjennomgå og vurdere nominasjonene som kommer inn fra hele verden. Vi må så følge retningslinjene og reglene for å vurdere kandidatene. Så skal vi kåre en vinner, og det blir helt sikkert ikke lett.

Hva er det viktigste som skjer innen nano-feltet akkurat nå?

– Det skjer veldig my, på mange ulike områder. Dette avspeiles også i bredden til de tidligere prisvinnerne. Det er faktisk ikke så enkelt å svare på hva som er det viktigste. På nåværende tidspunkt må jeg nok legge bånd på meg selv og si at et mulig svar på spørsmålet vil foreligge når jeg leser opp begrunnelsen for prisvinneren i år 2020.

Har Universitetet i Bergen talenter som kan bli store på nanofeltet på sikt?

– Ja så absolutt. Vi har flere, både innen material og biovitenskap. Til høsten skal vi faktisk vise fram flere av dem under Kavliprissymposiet her ved UiB den 2. september. I Universitetsaulaen har vi et arrangement som omfatter alle de tre prisområdene: Nanovitenskap, astrofysikk og Neurovitenskap. Om ettermidagen skal vi løfte fram fire unge UiB-forskere. De skal presentere egen forskning sammen med Thomas Ebbesen - Kavliprisvinner i 2012, samt Kavliprisvinner 2018 Virginijus Sisnyk.