Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
REALFAG REDDER VERDEN

Redder verden ved å miljøovervåke havet

Smart Ocean-stipendiat Wiktoria Karolina Szapoczka (Institutt for fysikk og teknologi) bidrar til å redde verden med forskningsdrevet innovasjon. Blant annet arbeider hun med å utvikle en ny type pH-sensor til langsiktig miljøovervåkning i havet.

Wiktoria Karolina Szapoczka i laboratoriet.
Angelina Olsen

Hvordan er du med på å redde verden?

I løpet av masteren min var jeg en del av en forskningsgruppe fra Havforskningsinstituttet som så på hvordan et oljeutslipp påvirket hyse- og torskeegg. Vi fant ut at oljen førte til 100% dødelighet blant hyseegg og resultatene fra prosjektet ble brukt til å informere beslutningstakere om at oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og ved Senja er en dårlig idé. Dette området er nemlig den viktigste gyteplassen til hyse og torsk i Norge. Jeg har også videreformidlet disse resultatene på en paneldebatt med blant annet fiskeriministeren. Jeg tror det er viktig å videreformidle forskning for å styrke bevisstheten og kunnskapen om problemene (og løsningene) i samfunnet vårt.

Wiktoria Karolina Szapoczka i debatt på Actic Frontiers.
David Jensen/ Arctic Frontiers

I doktorgraden min er jeg en del av SFI Smart Ocean der vi blant annet jobber med å utvikle en ny type pH-sensor som kan bli brukt til langsiktig miljøovervåkning i havet. I motsetning til tradisjonell pH-elektrode, den nye sensoren kommer til å ha lengre levetid, og vesentlig lavere pris sammenlignet med andre high-end-instrumenter. Derfor vil den nye sensorteknologien være mer egnet for bruk i storskala enn eksisterende løsninger.

En slik sensor er et viktig verktøy til å måle surheten av vann, spesielt nå som klimaforandringer forsurer havene i rekordfart. Sensoren kan også komme til nytte nå som det åpnes opp for lagring av CO2 under vann og mineralutvinning på havbunnen, noe som kan forsure havet ytterligere. Da er det viktig å kunne følge med på eventuelle pH-endringer rundt disse områdene. Kontinuerlig overvåkning av pH på fiskeanlegg kan bidra til økt dyrevelferd, da fisk er sensitiv mot endringer i pH, akkurat som vi mennesker hadde blitt påvirka av endringer i oksygenandelen i luften.

Hva inspirerte deg til å jobbe med det du gjør?

På videregående likte jeg veldig godt kjemi. Selv om jeg ikke hadde de beste karakterene i faget, så valgte jeg likevel å studere kjemi. I løpet av studietiden fikk jeg øynene opp for all den marine forskningen som pågår ved UiB. Ettersom jeg har lyst til å bli boende på Vestlandet, tenker jeg at det passer meg ypperlig å jobbe med havet. Jeg blir veldig motivert av å jobbe mot et bestemt konsept. Det var derfor jeg ble interessert i mitt nåværende prosjekt, hvor vi arbeider med å utvikle en ny pH-sensorteknologi. Siden jeg har skiftet litt retning fra det jeg jobbet med på masteren til det jeg holder på med nå, var det litt utfordrende å sette seg inn i nye teknikker. Men det gikk veldig fint. Det er også veldig inspirerende og motiverende å se entusiasmen til miljøforskere når jeg forteller om prosjektet, fordi jobben vi gjør i SFI Smart Ocean virkelig kan komme til nytte for mange. Det er gøy å være en del av et prosjekt som bidrar til bedre samarbeid mellom akademia og marin industri, som igjen vil gi økt forståelse om havet for samfunnet generelt.

Hvordan redder du verden på hjemmebane?

Jeg er veldig glad i å handle klær og sminke, spesielt sminke med glitter i. Så jeg prøver aktivt å velge produkter med bio-glitter. Slikt glitter kan være laget av mikroalger og er vannløselig – noe som bidrar til å senke mengden av mikroplast ute i naturen. Jeg prøver også å handle klær av høyere kvalitet, som jeg kan dra nytte av lenger og reparere hvis nødvendig. På den måten reduserer jeg forbruket og er faktisk mer glad i plaggene som jeg måtte spare litt for. Dermed bruker jeg dem om og om igjen. Det gjelder også møbler. Jeg har funnet en del gamle heltre møbler på Finn, men har også investert i nye heltremøbler. Disse holder seg fine lenger og kan enkelt repareres (Reuse, reduce, recycle - prinsippet!). Da vi hadde behov for ny varmekilde i leiligheten falt valget på infrarøde varmepaneler, som er mer effektive og bruker mindre strøm enn tradisjonelle konveksjonsovner. De kan monteres i taket og er helt stille, noe som jeg syns er veldig kult!