Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
FORSKNINGSDAGENE I BERGEN

Til Forsker Grand Prix med jordiske gammaglimt og usikre værmeldinger

Stipendiatene Ragnhild Schröder Hansen, Anders Sivle, Ingrid Askeland Johnsen og Helene Hisken Pedersen deltar når ph.d.-kandidater fra hele forsknings-Bergen skal konkurrere i formidling på USF Verftet 19. september

For fjerde år på rad inviterer Forskningsdagene i Bergen til Forsker Grand Prix.

Anders Sivle er statsmeteorolog (Institutt for fysikk og teknologi/Meteorologisk institutt) og forsker på hvordan vi forstår værvarslene. Anders har reist rundt i landet og snakket med bønder, malere, turledere, skoleelever og lærere, og det viste seg at noe av informasjonen på yr.no ble brukt og tolket annerledes enn han hadde tenkt.

Ragnhild Schröder Hansen (Institutt for fysikk og teknologi) arbeider til daglig ved Birkelandsenteret for romforskning og vil formidle ny kunnskap om jordiske gammaglimt i lyn. Hvordan er det mulig å skape så kratig lys i et lyn?

Ingrid Askeland Johnsen (Havforskningsinstituttet/Geofysisk institutt) studerer hvordan lakselus blir transportert av strømmen fra stedet de ble klekket. Matematiske modeller kan bidra til økt kunnskap om hvordan sykdommer og parasitter smitter.

Helene Hisken Pedersen (Christian Michelsen Research/Institutt for fysikk og teknologi) forsker på hvordan man kan forutsi konsekvenser av gassutslipp. Hva er det egentlig som utgjør forskjellen mellom harmløs hendelse  og total ødeeggelse?

I den innledende runden vil de elleve forskerne presentere sin forskning på fire minutter, men kun fire går videre til finalerunden. Her får de fire beste seks minutter til å fenge både publikum og dommerne.

Forskerne har brukt lang tid til å forberede seg, men hvem klarer å gå til topps når det virkelig gjelder?

Programleder: Selda Ekiz

Dommere: Frode Iversen, professor, UiO og  Julie Strømsvåg, journalist, TV2, Linda Børnes, leder av Proscen og Cornerteateret - og publikum.