Institutt for sammenliknende politikk

Utmerkede vurderinger av PROTECT-prosjektet fra ekstern rapport

The Right to International Protection (PROTECT) er nå avsluttet. Prosjektet har fått utmerkede vurderinger av eksterne eksperter

Hakan Sicakkan
Professor Hakan G. Sicakkan ved Institutt for sammenliknende politikk, UiB.
Eivind Senneset, UiB

PROTECT The Right to International Protection var et stort internasjonalt prosjekt med 12 samarbeidsuniversiteter, koordinert fra Institutt for sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen og finansiert av Den europeiske unionens rammeprogram Horizon 2020. PROTECT forsket på hvordan FNs nye globale plattformer om flyktninger og migrasjon (Global Compacts) påvirker retten til asyl og formulerte nye tiltak for å bringe asylsystemene nærmere menneskerettigheter. Prosjektet er nå avsluttet og har fått utmerkete vurderinger av eksterne eksperter.

- Jeg er glad for at den enorme innsatsen som mer enn 60 PROTECT-forskere og administrativt personale har lagt ned i prosjektet nå blir anerkjent og høyt verdsatt av eksterne eksperter, sier Sicakkan.

Strålende vurderinger fra ekstern rapport

Ifølge ekspertene som har vurdert PROTECT, har prosjektet «levert enestående resultater med betydelig påvirkningskraft. Hovedbidraget til prosjektet er vitenskapelig kunnskapsproduksjon om Global Compacts og endringene i styringen av migrasjon gjennom fagfellevurderte publikasjoner».

- Når man ser på kvaliteten og de tidligere prestasjonene til PROTECT-partnerne, hadde jeg ingen tvil om at vi ville kunne levere som planlagt. Ikke bare klarte vi å levere mer enn vi hadde lovet, men vi gjorde det på et svært høyt kvalitetsnivå, sier Sicakkan.

Ifølge ekspertvurderingene vil den omfattende produksjonen av vitenskapelige artikler sannsynligvis påvirke forskningen om Global Compacts og CEAS i årene som kommer. Prosjektets vitenskapelige produksjon har vært særlig sterk, med flere fagfellevurderte publikasjoner. I tillegg leverte prosjektet nærmere 90 leveranser, inkludert artikler, arbeidsnotater, ulike typer data og rapporter. Rapporten roser også PROTECT-konsortiet og Universitetet i Bergen for god vitenskapelig ledelse, administrativ koordinering og økonomisk styring.

- Vår formidlingsstrategi var basert på å nå ut til de mest relevante, handlekraftige beslutningstakerne i FN, EU, AU og Canada. Vi klarte å få beslutningstakere på høyeste nivå til å lese, kommentere og diskutere resultatene, og gitt tilbakemelding på hvordan de har til hensikt å bruke resultatene våre. Dette skjer svært sjeldent. På den måten er vi sannsynligvis et av de mest eksemplariske H2020-prosjektene, sier Sicakkan.

Dette er det tredje prosjektet som er finansiert av Den europeiske union som Sicakkan har startet og ledet. Han mener at PROTECT kan ha en betydelig innvirkning på EUs politikk, gitt at tilnærmingene og anbefalingene fra prosjektet blir anerkjent bredt av det vitenskapelige samfunnet. Dette avhenger av at forskerne som er tilknyttet prosjektet fortsetter sin innsats for å publisere forskningsresultatene internasjonalt.