Home
Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

Løste arkeologiske utfordringer med LEGO-innovasjon

Hvordan finner arkeologer ut hvor de skal grave? Og kan man egentlig se under bakken? Det var noen av spørsmålene skoleelever i Vestland fikk utforske da årets LEGO-konkurranse hadde arkeologi som tema – med god hjelp fra arkeologer fra Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap.

Bildet viser en av tegningene til Lego League, tegnet av Team Stranda ved Stranda skule i Øygarden. Tegningen viser arkeologirobot med grevling.
En av tegningene til First Lego League, den illustrerer arkeologiroboten laget av Team Stranda ved Stranda skule i Øygarden.
Photo:
Hedda Hjørnevik Blikberg/ Team Stranda ved Stranda skule i Øygarden

Main content

Hvert år arrangerer LEGO en global forsknings- og teknologikonkurranse for barn mellom 10 og 16 år. Årets tema var arkeologi – og selvsagt måtte Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap (AHKR) bli med.

Første stopp var VilVite, der to av våre ansatte, Daniela Hofmann og Lisbeth Skogstrand, møtte skoleklasser fra hele Vestland. De fortalte om hva arkeologi egentlig er, og hvordan arkeologer vet hvor de skal grave ut. Kan man se under jorden?

Målet med den innovative delen av konkurransen handler om å løse reelle utfordringer arkeologer står overfor. Elevene kastet seg over oppgaven med stor entusiasme! I ukene som fulgte besøkte tre skoleklasser AHKR, i tillegg ble det gjennomført et Zoom-intervju og arkeologene svarte også på en rekke spørsmål via e-post om alt fra geofysiske metoder og den kjemiske sammensetningen av stoffer for gjenstandskonservering, til den beste bilen for arkeologer og nye apper for kulturarvsformidling.

Finalen fant sted i Bergen, der tre av våre ansatte var med som dommere. Det var imponerende å se hvor mye lagene hadde jobbet med utfordringen, og hvor stolte de var når de viste frem sine oppfinnelser: pensler med innebygde metalldetektorer, biler som varsler arkeologer om steinras, nye databaser og mye mer. Vi gratulerer alle som gjennomførte prosjektet, og spesielt vinnerne i de ulike kategoriene. Vi håper mange har fått øynene opp for arkeologi – vi fikk i alle fall masse inspirasjon til hva vi kan prøve neste gang!