Home
Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Utdanning

Storfornøyde med arbeidslivserfaring

Emnet som gir studenter praksis i arbeidslivet høster lovord: – En utmerket mulighet til å få kontakt med fremtidige arbeidsgivere!

Studentene på praksisemnet AHKR201, våren 2016.
Studenter og undervisere i praksisemnet AHKR201 våren 2016.
Photo:
Joakim Dahl Haaland

Main content

AHKR201 - praksis i arbeidslivet er emnet som gir studenter praktikantstillinger hos arbeidsgivere som er relevante for deres utdanning.

Den unike muligheten, som er åpen for alle studenter ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap (AHKR), får skryt av dem som tok emnet i vår.

– Dette har vært en svært lærerik opplevelse som jeg tror vil få en positiv innvirkning på min videre jobbkarriere. Det er et godt tilbud for alle studenter ved AHKR som vil ha en litt annerledes jobberfaring, sier arkeologistudent Mona Karin Boge, som var utplassert i Sund kommune hvor hun blant annet fikk jobbe med Olav Toft-samlingen.

Møtte arbeidsgivere

Triin Riikoja-Lid, som studerer kulturvitenskap, er enig med Boge:

– Det er en god måte å lære om ulike stillinger hvor utdanning fra AHKR er relevant. Det er også en utmerket mulighet til å få kontakt med fremtidige arbeidsgivere.

Kulturviteren hadde sin praksis ved Vestnorsk utvandringssenter, sammen med blant andre historiestudent Kristoffer Eknes. Han mener det er viktig at studenter fra alle fagdisipliner melder seg på.

– Vi ser tendenser til at kulturvitere dominerer sektoren - så da må vi historikere, arkeologer og særlig religionsvitere komme på banen og gi dem litt konkurranse, oppfordrer Eknes.

Behandlet som medarbeidere

Eknes og Riijkoja-Lid jobbet sammen med innholdsproduksjon til en ny nettside om utvandringen fra Nordhordland til Amerika. De er begge glad for å ha fått så mye ansvar.

– I stedet for mange ulike oppgaver konsentrerte praksisen min seg hovedsakelig om et prosjekt hvor vi fikk veldig stor frihet til å styre ting selv. Det var en veldig lærerik periode med tanke på hvor mye ansvar og selvstendighet vi hadde. Det føltes ikke som at vi var praktikanter, men nesten mer som prosjektmedarbeidere, forteller Riijkoja-Lid.

Anbefales!

Gabriela Saez var ferdig utdannet historiker ved AHKR i 2014, men valgte å komme tilbake til UiB for å ta et ekstra år med emner i kulturvitenskap. For henne var emnet midt i blinken.

– Det som overrasket meg mest var hvor allsidig en historikerbakgrunn kan være. Hvor og hvordan den kan brukes. Jeg fikk også et skikkelig innblikk i hvordan en kulturavdeling arbeider, det er så mange varierte arbeidsoppgaver, forteller Saez, som er klokkeklar på at hun anbefaler andre å ta AHKR201.

– Absolutt! Jeg sitter igjen med utrolig mye kunnskap og erfaring etter å ha prøvd ut ting i praksis. Det er noe helt annet å jobbe med det, enn å kun lese om hvordan man bør lage en utstilling, for eksempel.

Ved slutten av semesteret samlet alle studentene som tok emnet våren 2016 seg ved instituttet, for å evaluere praksisperioden og dele erfaringer. På det felles seminaret var det flere som stemte i Gabriela Saez' varme anbefaling.

– Jeg vil så absolutt anbefale alle å ta emnet. Ikke bare for å bli bevisst på egen kunnskap og rolle, men like mye for at institusjonene selv skal kunne få nye impulser og styrket sitt arbeid, konkluderte Kristoffer Eknes.