Hjem
Det humanistiske fakultet
analyse av sosiale medier

Har utviklet en ny metode for å analysere sosiale medier

Vet du hvor personopplysningene du legger igjen i apper og sosiale medier blir brukt? En ny metode utviklet av professor Jill Walker Rettberg bidrar til å kartlegge akkurat det.

Jill Walker Rettberg
I en tid preget av «big data» har professor Jill Walker Rettberg utviklet en ny metode for å analysere sosiale medieplattformer og digitale apper. Hun analyserer maktforholdet mellom selskaper, plattformer og brukere.
Foto/ill.:
Eivind Senneset

Sosiale medier og big data former i stor grad livene våre og verden rundt oss. De påvirker hvordan vi fremstiller oss selv i ulike kanaler, og de styrer forbruksmønsteret vårt. Selskapene bak har stor makt, mye basert på vår egen informasjon.

Hvor blir dataene dine brukt?

– Vi legger igjen enorme mengder personlige opplysninger på ulike plattformer. Men vet vi hvor dataene våre blir av? Hvordan de bearbeides, i hvilken kontekst de blir brukt, eller med hvilket formål? I liten grad, tror Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur. 

I en artikkelen hun nylig har publisert, lanserer hun metoden "situated data analysis", en ny måte å analysere sosiale medieplattformer og digitale apper. Her viser hun hvordan personopplysninger endrer mening når de brukes i forskjellige sammenhenger.

Denne animerte videoen forklarer på en enkel måte hovedprinsippene i analysen:

A Better Understanding of Social Media with Situated Data Analysis

Produsent:
Animate Your Science

    Rettberg har brukt treningsappen Strava som case for å utforske og illustrere metoden.

    I Strava registerer du egen løping eller sykling, så visualiseres resultatene dine via diagrammer og grafer. Du får også opp andres resultater, og kan slik konkurrere med folk som trener i samme område som deg. Appen samler inn store mengder data fra tusenvis av brukere, og via kart forteller de noe om hvor det er populært å løpe og sykle i ulike deler av verden.

    Fra personlig til offentlig informasjon

    – Det er suggerende å se på slike kart, og det er lett å finne glede i egne data. Men dine individuelle data blir her brukt i en ny kontekst, din personlige informasjon blir offentlig informasjon, sier Rettberg, og viser blant annet til norske soldater som gjennom Strava avslørte plasseringen av militære baser i Afghanistan og Irak.  

    – Det er et langt steg fra å vise vennene dine at du løper fem kilometer om dagen, til å avdekke hvor militærleiren du jobber ligger.

    Strava tilbyr også sine big data i et kommersielt marked. Gjennom tjenesten Strava Metro selger de datasettene sine til byplanleggere, interesseorganisasjoner og bedrifter som ønsker å se nærmere på hvordan mennesker beveger seg i et gitt område. 

    Manhattan sett via kart i Strava

    Rutene tatt av syklister og løpere visualiseres som gyldne linjer på Stravas kart over Manhattan.

    Foto/ill.:
    Strava

    Fire måter datene dine blir brukt

    Rettbergs analyse viser at Strava bruker dataene de samler inn på fire forskjellige måter, eller lag.

    – I det ene laget kan vi som brukere se våre egne data og dele disse med venner, i det andre kan vi se de globale dataene via datavisualiseringer. Det tredje laget kan knyttes til en spesiell by, der aktører som byplanleggere kan kjøpe tilgang for å studere mønster i folks bevegelser. I det fjerde laget er dataene prosessert av algoritmer og kan for eksempel brukes av en navigasjonsapp for å anbefale den beste ruten gjennom byen.

    I de to siste lagene blir dataene operasjonalisert, de gjør noe, mer enn å bare fremstille noe visuelt. Dataene blir bearbeidet av datamaskiner og genererer deretter ny informasjon.

    Håper på økt bevissthet

    – "Situated data analysis" er et verktøy som kan hjelpe oss å bryte ned, analysere og forstå hvordan dataene våre blir brukt og presentert for oss på ulike måter og i forskjellige kontekster, sier Rettberg.

    Hun ser for seg at forskere og studenter innen ulike fagmiljøer vil kunne benytte seg av den, men også designere som jobber med å utvikle nye plattformer.

    – Jeg håper at mer forskning på feltet kan bidra til at flere blir mer bevisst på hva de deler av personlig informasjon og hvor den deles.