Institutt for informatikk
Studieinfo

IT konsulent - Hvordan blir du IT-konsulent?

Mange av våre studenter får seg arbeid som IT-konsulenter før de har fullført utdanningen sin, men hva gjør egentlig en IT-konsulent?

IT konsulent, utdanning
Eivind Senneset, UiB

IT-konsulent - hva er det?

En IT-konsulent er, enkelt forklart, en person som har faglig ekspertise innen IT og som tilbyr sine tjenester til bedrifter. I praksis vil dette sannsynligvis bety at du jobber i et konsulentselskap som får oppdrag fra andre bedrifter med behov for kompetanse innen IT.

Som IT-konsulent vil du ha en jobb med mye variasjon. Hva du jobber med vil forandre seg ut ifra hvilken bedrift dere utfører oppdrag for, og hvilke utfordringer de vil dere skal løse.

Det finnes mange forskjellige IT-utdanninger, og utdanningen du velger bør gi deg nødvendig faglig kunnskap i feltet du ønsker å jobbe med som konsulent. Det finnes også forskjellige typer IT-konsulent med ulik ekspertise.

På Institutt for Informatikk tilbys det bachelorgrader som gir deg spesialisering i:

Om man ønsker en mastergrad i informatikk, kan man fordype seg i enda flere spennende retninger.

Institutt for Informatikk tilbyr også masterprogram i programutvikling, felles med HVL.

Les mer om IT-feltene vi tilbyr utdanning i.