Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

Bergen Offshore Wind Centre (BOW) er i Dagens Næringsliv 22. Mars 2024. Skal det bli et norsk havvindeventyr, må vi løse disse utfordringene: stabil strømproduksjon, forutsigbare konsesjonsforhold og folkelig støtte.
Regjeringer og olje- og gasselskaper har som mål å elektrifisere olje- og gassproduksjonen på kontinentalsokkelen så raskt som mulig for å redusere klimagassutslipp. Tre medlemmer av forskningsgruppen har nylig skrevet artikler som tar opp problemstillingene ved dette rammeverket.
I samarbeid med Institutt for sammenlignende politikk inviterte forskergruppen eksperter på havvind fra Storbritannia, Danmark, Polen, Latvia og Norge til å delta på en tverrfaglig konferanse.
Det juridiske fakultet ved UiB har nylig ferdigstilt en rapport om bruken av kunstig intelligens (KI) i undervisning og prøving. I rapporten foreslås det en rekke tiltak for å legge til rette for faglig forsvarlig bruk av KI-verktøy gjennom studiene.
Senior Research Project Manager Krisztina Zálnoky fra Cambridge Institute for Sustainability Leadership presenterte spennende problemstillinger for forskningsgruppen under et webinar torsdag 14. mars.
PhD-stipendiat Kari Øverland forsker på hvordan sakkyndige vurderinger av barn som har begått alvorlige kriminelle handlinger foregår.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Under Meltzermiddagen 8. mars ble det kunngjort at årets Meltzerpriser tildeles professor Nina Langeland, professor Nikolai Østgaard, professor Christian Haug Eide, forsker Ellen Christine Røyrvik og professor Eirik Holmøyvik.
Professor Terje Einarsen er redaktør av den nypubliserte kommentaren til FNs flyktningkonvensjon.
Universitetet i Stavanger har for tiden ute en spennende phd-stilling innen EU/EØS-rett. Stillingen er knyttet til det internasjonale forskningssenteret CENTENOL ved UiB.
15. januar 2024 arrangerte Forskergruppen for rettskultur et lunsjseminar om rettsvitenskapelig komparativ metode for sammenligning av nordiske land.
5 studenter har skrevet en rapport om "Nordic Legal Culture: Myth or Reality?"-konferansen, som forskergruppen arrangerte i juni 2023.
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
I 2024 feirer vi 750-årsjubileum for Magnus Lagabøtes landslov. Vi har spurt rettshistorikar Brage Thunestvedt Hatløy ved Det juridiske fakultet 10 spørsmål om Landslova.
Førsteamanuensis Malgorzata Agnieszka Cyndecka er oppnevnt av Samferdselsdepartementet til utvalget som skal komme med en anbefaling om hva som bør være norsk postpolitikk i årene fremover.
Juristforbundet ved Sjøfartsdirektoratet arrangerte 11. januar en fagdag med EØS-rett som tema. Professor Christian Franklin foreleste om EØS-rettslig metode, og da særlig om forholdet mellom primær- og sekundærretten. Førsteamanuensis Melanie Hack, snakket om samspillet mellom EU-EØS-rett og norsk arbeidsrett.
I 2024 vert 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov feira. Ved Universitetet i Bergen vil forskarar frå inn- og utland gje perspektiv på lova som endra Noreg.
Tidligere masterstudent og jurist Emilie Liknes var på utvekslingsopphold ved University of Aberdeen. Hun anbefaler alle å reise på utveksling, blant annet fordi det bidro til jobb etterpå.

Sider