Hjem
Enhet for læring
Pedagogisk kompetanse

Pedagogisk kompetanse for vitenskapelig ansatte - FAQ

Hovedinnhold

MERK: 01.08.24 trådte ny Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) i kraft med endringer i kravene til utdanningsfaglig kompetanse. 

Hva er utdanningsfaglig kompetanse?

Kravene til utdanningsfaglig kompetanse er et lovregulert kvalifikasjonskrav for ansatte i undervisnings- og forskerstillinger. Tidligere Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ble fra 01.08.2024 erstattet av Forskrift til universitets- og høyskoleloven: Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) - Lovdata (kapittel 3).

I forskriftens § 3-8 omtales utdanningsfaglig kompetanse slik:

Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.

Videre står det at universitetene skal fastsette nærmere krav til den utdanningsfaglige kompetansen tilpasset hver stillingskategori. UiBs regler finnes her (avsnitt 3.1.2). UiB gir fakultetene myndighet til å vedta utfyllende bestemmelser.

Universitets- og høyskolerådet (UHR) har laget utdypende nasjonale retningslinjer. Der fremheves det at utdanningsfaglig kompetanse er å kunne:

  • planlegge og gjennomføre undervisning og veiledning, både individuelt og i samarbeid med kolleger, på en måte som fremmer studenters læring og faglige utvikling
  • planlegge og gjennomføre FoU-basert undervisning og involvere studenter i FoU-baserte læringsprosesser
  • velge, begrunne og videreutvikle hensiktsmessige læringsaktiviteter og undervisnings- og vurderingsmetoder i forhold til faglige mål og utdanningsprogram
  • bidra til faglig og pedagogisk nyskaping gjennom valg av varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy
  • begrunne eget lærings- og kunnskapssyn og forholde seg reflekterende til egen lærerrolle
  • analysere, utarbeide og videreutvikle emne- og programplaner innenfor sine fagområder
  • vurdere og dokumentere resultater fra egen undervisning og veiledning ut ifra forventninger i fagplaner og nasjonale rammeverk for høyere utdanning
  • innhente og bruke tilbakemeldinger fra studenter, kolleger og samfunnet til å utvikle undervisnings- og læringsprosesser
  • kjenne til aktuelle styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning

 

Hva er kravet til utdanningsfaglig kompetanse for førsteamanuensis?

Kvalifikasjonskravet for å bli ansatt som førsteamanuensis er dokumentert utdanningsfaglig kompetanse dvs. pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.

Ved UiB er dette nærmere spesifisert som gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs. 200 timer tilsvarer minimum 8 ects/studiepoeng. Kontakt Enhet for læring dersom du trenger hjelp til å vurdere hva som anses som «relevante kurs». Normalt godkjennes ikke lærerutdanning eller pedagogisk utdanning som retter seg mot lærende utenfor universitets- og høyskolesektoren. Den universitetspedagogiske utdanningen bør være på master- eller ph.d-nivå.

Hvis en søker ikke kan dokumentere slik kompetanse ved ansettelse må vedkommende skaffe seg dette innen 2 år. Dette vil inngå som vilkår i arbeidsavtalen og skal følges opp av instituttleder, jfr. UiBs regelverk: Instituttleder skal etter to år innstille overfor ansettelsesorganet på om den ansatte oppfyller kravet, med utgangspunkt i den opprinnelige vurderingen fra sakkyndig komité.

Hva er kravet til utdanningsfaglig kompetanse for å bli ansatt som professor?

Kvalifikasjonskravet for å bli ansatt som professor er dokumentert utdanningsfaglig kompetanse (jfr. kravet for førsteamanuensis) samt følgende fire krav:

  1. Solid kompetanse og erfaring innen planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning

Det kreves både formal- og realkompetanse innen undervisning. Søkeren bør demonstrere sin kompetanse i alle faser av undervisningen fra planlegging til gjennomføring og evaluering. Eksamensarbeid og veiledningsvirksomhet kan også inngå i et bredt undervisningsbegrep.

  1. Vesentlige bidrag til systematisk utviklingsarbeid i undervisning og veiledning

Dette punktet har til hensikt å sikre at underviseren viser motivasjon og evne til å utvikle egen undervisning. Dette kan vises gjennom initiativ til å evaluere egen undervisning, oppsøke og lytte til studentenes tilbakemeldinger, initiativ til å revidere egen undervisning, prøve ut nye virkemidler og til å oppsøke kunnskap om hvordan en kan videreutvikle egen undervisning, for eksempel gjennom deltakelse på seminarer, kurs eller konferanser. En kan også vise slik utvikling ved å reflektere over egen endringsprosess eller «læringsreise» som underviser og gi en reflekterende beskrivelse av hva en har endret på over tid samt begrunnelser for endringene.

  1. Bred erfaring fra veiledning, fortrinnsvis på master/ph.d-nivå

Med «bred» erfaring menes at man har veiledet studenter i ulike kontekster (bacheloroppgave, hovedoppgave, masteroppgave og/eller ph.d-kandidater, studenter i praksis m.m.). De fire norske medisinske fakultetene har laget felles nasjonale retningslinjer som fastsetter at for å kvalifisere som professor i medisin skal man ha vært hovedveileder for minst én ph.d-kandidat til gjennomført og godkjent disputas. Dersom søkeren er innenfor et fagfelt der tilfanget av studenter er lite eller veiledningsvirksomheten har en annen form eller målgruppe kan søkeren argumentere for i søknaden for hvordan man på annet vis har bred veiledererfaring.

  1. Innsats og samarbeid for utdanningskvalitet i eget fagmiljø

Dette kan være ulikt type arbeid som ledelse og/eller utvikling av studieprogram, deltagelse i arbeidsgrupper, samarbeidsfora, deltakelse i/leder av evalueringer og utredninger, arbeid med søknader og gjennomføring av større utviklingsprosjekt innenfor utdanning, kollegaveiledning eller organisering og gjennomføring av tiltak for å styrke kollegaers pedagogiske kompetanse som enkeltpersoner eller gruppe.

MERK: Det kan gjøres unntak fra kravet om utdanningsfaglig kompetanse ved ansettelse i hovedstilling dersom kompetansen oppnås innen to år fra ansettelsestidspunktet. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for at dette lar seg gjennomføre og påse at kravet er innfridd etter 2 år.

For opprykk til professor gis det ikke 2 års utsettelse – se under. 

Hva er kravet til utdanningsfaglig kompetanse for opprykk til professor?

For opprykk til professor etter kompetanse gjelder de samme kvalifikasjonskravene som for ansettelse i professorstilling (se eget punkt). Imidlertid gis det ikke 2 års utsettelse. Det betyr at for å kvalifisere til stilling som professor skal utdanningsfaglig basiskompetanse dokumenteres før opprykk. Dette begrunnes med at ved opprykk har den ansatte hatt kvalifiseringstid i løpet av tiden som ansatt som førsteamanuensis.

Din utdanningsfaglige kompetanse skal som hovedregel vurderes av den sakkyndige komiteen som oppnevnes for å vurdere opprykks-søknaden.

Finnes det unntak fra kvalifikasjonskravene?

Ja, det finnes enkelte unntak:

  • Kort funksjonstid: Kravet fravikes når funksjonstiden i en undervisnings- og forskningsstilling er mindre enn to år. Ved forlengelser ut over dette, skal det stilles krav til utdanningsfaglig kompetanse, dvs. at unntaket kun kan benyttes én gang. Gjelder alle typer stillinger.
  • Snart pensjonist: Det kan gjøres unntak i kravene til utdanningsfaglig basiskompetanse for alle stillingstyper der søker har kort funksjonstid/kort tid igjen til pensjonsalder (dvs. mindre enn 3 år). For ansatte i ekstraerverv som nærmer seg pensjonsalder gjøres det unntak ved 62 år +.
  • Rekruttering fra utlandet: Det kan gjøres unntak fra kravene i særskilte tilfeller, for eksempel ved rekruttering av særlig ettertraktede utenlandske professorer som kommer fra institusjoner som ikke har lignende krav. De fleste Europeiske universiteter har lignende eller strengere krav til utdanningsfaglig kompetanse enn vi har i Norge.
  • Eksternt finansierte forskningsprosjekter: Kravet om utdanningsfaglig kompetanse kan fravikes dersom stillingen ikke omfatter undervisning eller veiledning, men kun forskning som er eksternt finansiert.

Hva er kravene til utdanningsfaglig kompetanse for lektorstilling og universitetslærer?

Universitetslektor: Gjennomførte innføringskurs i universitetspedagogikk, av samlet omfang på minimum 39 timer. Dersom den som tilsettes ikke kan dokumentere dette ved ansettelse skal det inngå som vilkår i kontrakten at det skaffes innen 2 år.

UPED 600 + en valgfri modul dekker kravet. Ved Det medisinske fakultet anbefales emnet MEDDID601: Innføring i medisinsk didaktikk.

Universitetslærer: Gjennomført innføringskurs i universitetspedagogikk med omfang på minst 20 timer. Dersom den som tilsettes ikke kan dokumentere dette ved ansettelse skal det inngå som vilkår i kontrakten at det skaffes innen 2 år.

UPED 600 dekker kravet. Ved Det medisinske fakultet anbefales emnet MEDDID601: Innføring i medisinsk didaktikk.

Stilles det andre krav til ansatte i hhv. hovedstilling og ekstraerverv?

Forskriften legger til grunn at ansatte i ekstraerverv kan unntas fra kravet om utdanningsfaglig kompetanse. Ved Det medisinske fakultet har man besluttet at det som hovedregel skal stilles like krav til ansatte i mindre stillingsprosenter som til ansatte i hovedstillinger. Se hvilke unntak som gjelder i eget punkt.

Dersom den som tilsettes i ekstraerverv i 20% stilling eller mindre ikke kan dokumentere utdanningsfaglig kompetanse ved ansettelse skal det inngå som vilkår i kontrakten at det skaffes innen 4 år. Dette kontraktskravet må være innfridd før en evt. fornying av ekstraerverv. Fornyes kontrakten innen det har gått fire år må du som minimum vise at universitetspedagogisk utdanning er påbegynt.

Hvis du før utgang av åremålsperioden mener du oppfyller kravene til professorkompetanse, ta kontakt med instituttet for vurdering. Det er ikke lenger adgang til å søke opprykk etter kompetanse for ekstraerverv, og stillingen må lyses ut. Kravet til utdanningsfaglig kompetanse vil da være likt som for professor som søker opprykk etter kompetanse; det vil si at kompetansekravet skal våre innfridd på forhånd og at det ikke gis utsettelse.

Jeg er nylig ansatt som førsteamanuensis – hva bør jeg gjøre i forhold til kravet om utdanningsfaglig kompetanse?

Alle nytilsatte førsteamanuenser i hovedstilling vil få som vilkår i arbeidskontrakten at utdanningsfaglig kompetanse skal skaffes innen 2 år med mindre 200-timers kravet vurderes innfridd på søkertidspunktet. Dette skal følges opp av din instituttleder. Du bør lage en plan for hvilke kurs du skal ta og når – de fleste bruker 1-2 år på å komme gjennom programmet. Når du er i mål, sender du dokumentasjonen til ditt institutt for godkjenning og arkivering. Bruk dette skjema.

Hvordan kan utdanningsfaglig kompetanse dokumenteres?

Den vanligste dokumentasjonsformen er en pedagogisk mappe. En pedagogisk mappe ved UiB inneholder minimum tre elementer:

  • En undervisnings-CV: en samlet oppstilling av de pedagogiske oppgaver en underviser har hatt, gjerne fremstilt kronologisk og/eller tematisk, inkl. universitetspedagogisk utdanning en selv har tatt.
  • Et kortfattet refleksjonsnotat/undervisningsfilosofi som tar utgangspunkt i egen pedagogiske erfaring og omhandler oppnådde resultater, utviklingsarbeid og kontinuerlig arbeid med kvalitetsutvikling. Selvrefleksjonen skal fortrinnsvis være knyttet til forskningsbasert kunnskap om studenters læring i høyere utdanning. Teksten kan også omfatte refleksjoner rundt egen underviser- og/eller veilederrolle, hva som kjennetegner læring og god undervisning i ditt fag, argumenter for valg av strategier, virkemidler og metoder. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på om lag to sider.
  • Relevante vedlegg/dokumentasjon. Eksempler på vedlegg/dokumentasjon kan være kursbevis inkl. program eller bekreftelse av hva en lærte på kurset, deltagelse på utdanningsfaglige konferanser, bidrag/paper til utdanningsfaglige konferanser, publikasjoner av fagdidaktisk art, lærebøker, prosjektrapporter, evalueringer, priser, uttalelser fra ledere, kollegaer eller studenter. Lag en vedleggsoversikt og sørg for at alle vedlegg er omtalt i søknaden slik at de kan leses i en sammenheng.

Den pedagogiske mappen bør ikke være for omfattende, og som hovedregel vil et omfang tilsvarende 5-6 sider pluss vedlagt dokumentasjon være tilstrekkelig. Se egen mal på Enhet for læring sine nettsider.

Pedagogisk mappe vil bli etterspurt i utlyste stillinger og ved søknader om professoropprykk, og vil bli vurdert av sakkyndig komité.

 

Jeg har en åremålsstilling/et ekstraerverv som snart skal vurderes fornyet – hva bør jeg gjøre?

Ved fornyelse av åremålsstilling må du kunne fremvise dokumentasjon på at du innfrir kravene til utdanningsfaglig kompetanse i tråd med kravene for den stillingen du er tilsatt i. Se egne punkter for kravene til hhv. førsteamanuensis, professor og universitetslektor/universitetslærer.

Har du kun tatt kurs i regi av Program for universitetspedagogikk ved UiB skal de utstede bekreftelse på gjennomført universitetspedagogisk program.

Har du tatt kurs i regi av ulike enheter (Enhet for læring, andre institusjoner/foreninger i sin helhet eller i kombinasjon med UPED-kurs) søker du om bekreftelse på fullført utdanningsfaglig basiskompetanse til eget institutt. Bruk dette skjema – det oppretter en søknad om vurdering som godkjennes ved ditt institutt.

Hvis du ikke har gjennomført universitetspedagogisk utdanning tilsvarende 200 timer må du lage en plan for hvilke kurs du vil ta og gå i dialog med instituttleder om hvordan kravet kan innfris.

Dersom du allerede har en midlertidig stilling med krav om utdanningsfaglig kompetanse, og du ikke har oppfylt kravene innen tiden som står i kontrakten (eller senest innen 4 år fra kontraktsinngåelse), kan du normalt ikke få ny utsettelse på kravene. Du kan dermed ikke ansettes i ny midlertidig stilling.

OBS: det er lurt å starte planleggingen av hvordan kravet kan innfris i god tid før din åremålsstilling utløper.

Hvilke kurs kan jeg ta?

Ved UiB oppnås utdanningsfaglig kompetanse normalt ved å gjennomføre program for universitetspedagogikk (UPED). Les mer her: https://www.uib.no/uniped.

Enhet for læring har flere supplerende tilbud som helt eller delvis kan erstatte UPED sine kurs. Forutsetningen er at man samlet kommer opp i et omfang av universitetspedagogisk utdanning tilsvarende 200 timer eller 8 studiepoeng, og at den pedagogiske kompetanse har en viss bredde. Se punkt over om «Hva er utdanningsfaglig kompetanse?».

En del andre universiteter og høyskoler har heldigitale kursmoduler som er åpne for alle (f.eks. HVL). I tillegg har mange internasjonale foreninger egne kurs i pedagogikk som kan erstatte eller supplere UiBs eget tilbud. Ta kontakt med Enhet for læring om du har spørsmål om dette.

Kan jeg få godkjenning på alternativt grunnlag og/eller på bakgrunn av lang erfaring?

Om du mener du allerede har utdanningsfaglig kompetanse og bør fritas fra 200-timers-kravet (det universitetspedagogiske programmet) kan du søke fritak ved å henvende deg til Program for universitetspedagogikk. Undervisningsvolum kan ikke erstatte universitetspedagogisk utdanning.

Jeg er i starten av min akademiske karriere – hva bør jeg gjøre?

Det er viktig at du allerede nå lager deg et system for å samle på dokumentasjon på aktiviteter, kurs og arbeid som er med på å bygge din utdanningsfaglige kompetanse. Det er en god ide å starte på en pedagogisk mappe og gjøre det til en vane å oppdatere den årlig (slik du ellers vil oppdatere din forsknings-CV).

Jeg er usikker på om jeg innfrir kravene. Kan jeg få veiledning?

Ja, Enhet for læring tilbyr veiledning ved forespørsel. Bruk gjerne også kollegaer som sparringspartnere. Ved å lese hverandre mappeutkast kan dere bidra med verdifull veiledning til hverandre.

Hvem skal vurdere om jeg innfrir kravet om utdanningsfaglig kompetanse?

Svaret på dette avhenger av type stilling du har:

  • Søker du på en utlyst stilling eller søker opprykk skal den sakkyndige komiteen som oppnevnes vurdere om du er kvalifisert i hht. til kravene i forskriften og fakultetets regelverk.
  • Hvis du tilsettes som førsteamanuensis eller professor uten at du har utdanningsfaglig kompetanse, skal instituttleder følge deg opp, etterspørre en plan og sikre at dette er på plass innen 2 år (hvis du er ansatt i en hovedstilling) eller innen 4 år (hvis du er ansatt i ekstraervervsstilling). Når du har tatt nødvendige kurs søker du eget institutt om godkjenning, via dette skjema.
  • Er du tilsatt i ekstraerverv og trenger å dokumentere utdanningsfaglig kompetanse før fornying av åremålsstilling, søker du til eget institutt om godkjenning. Bruk dette skjema.

Om du mener du allerede har utdanningsfaglig kompetanse og bør fritas fra det universitetspedagogiske programmet kan du søke fritak ved å henvende deg til Program for universitetspedagogikk (UPED).

Jeg er sakkyndig og skal vurdere søkere til utlyst stilling eller professoropprykk – hvordan skal jeg vurdere søkernes utdanningsfaglige kompetanse?

Som sakkyndig skal du vurdere om søker innfrir både de vitenskapelige og pedagogiske kompetansekravene i forskriften, slik disse er operasjonalisert ved Det medisinske fakultet. Hovedregelen er at det stilles like krav til ansatte i mindre stillingsprosenter som til ansatte i hovedstillinger. Se hvilke unntak som gjelder i eget punkt.

Komiteen skal gjøre en eksplisitt vurdering av søkerens utdanningsfaglige kompetanse, dvs. vurdere den kompetansen som dokumenteres i den pedagogiske mappe. Hvis komiteen mener noe mangler skal de uttale seg om hvor mye eller hva som gjenstår. Hvis søker ikke har levert en pedagogisk mappe som del av søknaden anses søknaden som ufullstendig.

  • For søkere til stilling som førsteamanuensis: Der søker ikke kan dokumentere tilstrekkelig utdanningsfaglig kompetanse ved søknadstidspunktet, skal bedømmelseskomiteen beskrive hvor mye og hva som gjenstår. Søkeren vil da bli pålagt å oppfylle kravene innen 2 år fra ansettelsesdato.
  • For søkere til utlyst stiling som professorstilling: Søker skal som hovedregel dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse (200-timers-kravet) samt de fire tilleggskravene for professor for å kunne anses som professorkompetent. Kontakt Enhet for læring eller UPED for detaljert informasjon hvis dere lurer på hvilke kurs som kan anses som tellende i 200-timers-kravet. Noen av kravene krever at søkeren viser, gjennom beskrivelser, refleksjon og drøftinger, hvordan man har jobbet med å utvikle og forbedre egen undervisning og veiledning over tid. Utviklingen bør være drevet av fokus på studentens læringsutbytte. Søkere kan vurderes som kvalifisert for stillingen uten at kravet er innfridd. Der søker ikke kan dokumentere tilstrekkelig utdanningsfaglig kompetanse ved søknadstidspunktet, skal bedømmelseskomiteen beskrive hvor mye og hva som gjenstår. Vedkommende vil da få som vilkår i arbeidskontrakten at kravet innfris innen 2 år. Dersom søker har hatt en tidligere stilling som førsteamanuensis eller professor og ikke benyttet tiden til å opparbeide seg utdanningsfaglig kompetanse i tråd med vilkår i kontrakten bør søker rimelig begrunne hvorfor dette ikke er gjort. Manglende evne til å innfri kontraktsfestede vilkår i tidligere arbeidsforhold bør inngå som del av det helhetlige vurderingsgrunnlaget.

For søkere som tidligere har innehatt ekstraerverv som førsteamanuensis og nå søker ekstraerverv som professor gjelder kompetansekravene som ved opprykk til professor.

  • For søkere om professoropprykk: Søknaden skal inkludere en pedagogisk mappe med tilhørende vedlegg. Søker skal som hovedregel dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse (200-timers-kravet) samt innfrielse av de fire tilleggskravene for professor for å kunne anses som professorkompetent. Kontakt Enhet for læring eller UPED for detaljert informasjon om hvilke kurs som kan anses som tellende i 200-timers-kravet. Flere av tilleggskravene for professor krever at søkeren viser, gjennom beskrivelser, refleksjon og drøftinger, hvordan man har jobbet med å utvikle og forbedre egen undervisning og veiledning over tid. Utviklingen bør være drevet av fokus på studentens læringsutbytte. Det gis ikke anledning til 2-års utsettelse for innfrielse av kravet ved opprykk.