Institutt for sosialantropologi
møt våre masterstudenter

Per-Inge Skoglund - kjønn og kommunikasjon i elektronisk sport

Per-Inge gjorde feltarbeid blant universitetsstudenter i California som konkurrerer i såkalt esport - elektronisk sport eller videospill. Han undersøker hvordan informantene bruker språket på ulike måter for at lagene skal oppnå målene så effektivt som mulig. I denne mannsdominerte sfæren er han i tillegg interessert i hvordan stadig flere spillmiljøer tar steg for å inkludere alle kjønn og etnisiteter.

År påbegynt grad: 2016

Faglig veileder: professor Andrew Lattas

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
Muligheten til å utføre egen forskning i temaer som både interesserer meg og som kan være nyttig for samfunn og industrier.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Uvitende og engasjert stiller man opp til de første forelesninger og møter på masterprogrammet for å bli overveldet av det store steget man er i ferd med å ta. Det er en enorm utfordring, men man blir støttet svært godt av instituttets ansatte i å gjennomføre.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
Å bryte komfortsoner er gjerne den kompetansen man kjenner først på. Men kompetansen til å regulere egen arbeidstid samt innsamling av egen etnografisk data og teoretisk materiale, for å så skrive en unik master oppgave er absolutt den viktigste.

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg tok en stor sjanse og skrev om flytende etnisitet. Hvordan enkelte i fast etablerte etnisiteter velger å kaste den fra seg for å tilegne seg en ny etnisitet enten i eget område eller i nye land og kulturer.

Hva skriver du masteroppgaven din om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg skriver som universitetsstudenter som konkurrerer i videospill, også kalt esport eller elektronisk sport. Mine informanter var hovedsakelig studenter, med unntak av 4-5 stykker som jobber i videospillindustrien. Jeg gjorde feltarbeid i California fordi de største videospillselskapene holder til der og fordi det er et veldig stort og godt miljø for esport der.

Fokuset mitt omhandler deres evne til å skape og bruke språk slik at kommunikasjonen innenfor lagene flyter raskt og effektivt - og hvordan språket de bruker avhenger av hvilket spill de spiller. Jeg diskuterer også kjønn med tanke på at videospill er tradisjonelt sett på som en mannlig sfære, og hvordan flere små miljøer tar steg for å inkludere alle kjønn og etnisiteter.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
Ca en gang i uken mens jeg var på feltarbeid i California tok jeg ut sykkelen min og syklet en time ned til strandområdet hvor jeg tilbrakte dag med bading, soling, og mat. Det er svært viktig å huske på seg selv når man er på felt og la hjernen hvile slik at man får tiden til å situasjonen sin fra nye sider. Hver gang etter en slik dag fikk jeg alltid et nytt pust av energi som hjalp med strukturere og samle verdifull data.

Hvorfor bør nye søkerer velge master i sosialantropologi?
Sosialantropologi er en fantastisk disiplin som binder mennesker og kulturer sammen, som masterstudent tar man første steget for å bli et slikt bindeledd. Man lærer svært mye om seg selv og ens posisjon i verden og opplever viktige hendelser som presser egen karakter til å vokse og bli et sterkere og bedre menneske.

Har du tips til ferske masterstudenter?
La kullet du kommer på bli som en familie for deg. Støtt hverandre, spør hverandre, ring hverandre. Man skal tilbringe omtrent 1,5 år sammen med de andre personene på kullet, og man føler ofte at man bare har hverandre. Så behandle hverandre godt og pass godt på hverandre.

Har du vært på utveksling? Hvordan var det?
Var på utveksling i Bolivia, lærte masse om lokal kultur og historie. Fikk gode venner som var fra Bolivia og overalt i verden. Absolutt en god opplevelse å reise.

Hva tenker du å gjøre etter mastergraden din?
Jeg tenker å søke jobb innenfor spillindustrien eller på et universitet i håp om å forske mer på videospillmiljøer. Videre tenker jeg å ta en ph.d. når et prosjekt som frister meg åpner.

Noe annet du ønsker å nevne?
Velg sosialantropologi hvis magefølelsen sier det. Det er absolutt et riktig valg.