Det humanistiske fakultet
utstilling

Ditt digitale liv – smart eller overvåket?

Har du full kontroll på ditt digitale liv? På utstillingen «Maskinsyn» får du muligheten til å trene deg på etiske vurderinger i møte med ny teknologi.

Neste
Maskinsyn
"The YHB Pocket Protest Shield" av kunstneren Leonardo Selvaggio kan beskrives som en DIY tech-hack som brukes eksempelvis i demonstrasjoner for å skjule seg fra ansiktsgjenkjenningens algortimer.
Åshild S F Thorsen, Universitetsmuseet i Bergen
Fra utstillingen maskinsyn.
Fra utstillingen Machine Vision in Everyday Life. På vei inn i labyrinten.
Åshild SF Thorsen
Fra utstillingen maskinsyn. Bruk i moderne krigføring.
Maskinsynsteknologi brukes i stor grad i moderne krigføring, men kan også brukes av NGOs og aktivister. Gruppen Forensic Architecture har gjennom åpne data og maskinssynsteknologi kunnet bevise russisk militær tilstedeværelse i Ukraina.
Åshild SF Thorsen
Fra utstillingen maskinsyn. Utforskning i science fiction verk.
Holdningene våre til maskinssynteknologi og hvilke muligheter som ligger i fremtiden, blir utforskert i science fiction verk. I utstillingen analyserer stipendiat Marianne Gunderson populærekulturelle verk.
En samling gamle mobiltelefoner
Mobiltelefoner har utviklet seg fra å kun brukes til å ringe andre, til datamaskiner som både lagrer og overvåker store deler av livene våre. Mobiltelefonene i utstillingen er lånt fra IT-avdelingens egen samling, som viser utviklingen de siste 30 årene.
Åshild SF Thorsen

Nye teknologier utvikler seg så raskt at samfunnet ikke er i stand til å utvikle etiske retningslinjer eller regulering fort nok. Derfor trenger vi alle trening i å gjøre etiske vurderinger ved bruk av ny teknologi.

Vi etterlater oss digitale spor, og mange ønsker å benytte seg av informasjonen som blir registrert: Presidenten som vil beholde sin makt. Helseministeren som vil stoppe en pandemi. Gründeren, skurken og miljøforkjemperen som vil redde klimaet. Og du som vil eie og ha kontroll på dine egne data.

På utstillingen «Maskinsyn» går du som publikum gjennom en opplevelseslabyrint hvor du må ta stilling til en serie etiske utfordringer knyttet til den nye teknologien.

– Målet er å skape opplevelser i samspill med teknologi, slik at den besøkende selv må vurdere situasjoner og gjøre etiske valg, sier professor i digital kultur, Jill Walker Rettberg. Utstillingen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Machine Vision, hvor hun ønsker å finne ut hvordan maskinsyn påvirker oss kulturelt.

Hva er maskinsyn?

Maskiner som ser, er overalt i hverdagslivet vårt. Begrepet «maskinsyn» refererer til alle måter som maskiner – mobiler, datamaskiner, programmer – bruker kameraer og sensorer til å se, forstå og visualisere verden rundt seg.

Maskinene skanner strekkoder, tagger feriebildene, gir oss diagnoser, og hjelper oss å finne veien når vi er på et ukjent sted.

Du kan åpne mobilen med tommelen din fordi den har en type maskinsyn som kan lese av fingeravtrykket ditt. Når du velger et filter på Snapchat er det maskinsyn som gjør at appen forstår hvor øynene og munnen din er. Vi kan leke og ha det gøy med maskinsyn, men maskinsyn kan også brukes til svært alvorlige formål, som overvåkning, kontroll og krigføring.

Eksempler på etiske problemstillinger i utstillingen:

• Elever blir målt på kunnskap og innsats i skolen. Nå er det også mulig å måle holdninger og følelser med ansiktsgjenkjenningsteknologi. Ønsker vi det?
  • Overvåkningskamera kan gjenkjenne og varsle om mistenkelig atferd. Men hvem definerer hva som er «mistenkelig»?
  • Teknologi som er utviklet med hvite menn som forsøkspersoner kan føre til utilsiktet diskriminering etter kjønn og hudfarge. Hva kan det føre til?

Kunstverk i utstillingen:

Velkommen til en lærerik, utfordrende og øyeåpnende utstilling. Som publikummer er du garantert aha-opplevelser på godt og vondt.