Matematisk institutt

Hvilke kurs kan jeg gå igang med?

De første kursene man tar i ren matematikk vil typisk være

Kurset MAT211 Reell analyse introduserer deg til det grunnleggende begrepsapparatet og resultatene innen moderne analyse. Det er et basalt kurs som er obligatorisk i alle studieretningene på ren matematikk.

Kurset MAT220 Algebra gir deg innsikt i de grunnleggende moderne algebraiske strukturene: grupper, ringer og kropper. Disse gir det basale begrepsapparatet som brukes i resonnementer og framstilling av matematikken i dag. Kurset er obligatorisk i alle studieretningene i ren matematikk.

Vi anbefaler å ta MAT211 i tredje semester og MAT220 i fjerde semester, men det er også mulig å ta MAT220 i andre semester.

Etter eller sammen med MAT211 og MAT220 vil det være naturlig å ta andre bachelorkurs i ren matematikk:

Kurset MAT221 Diskret matematikk gir en solid innføring i tallteori, grafteori, opptellingsteori og kombinatorikk. Det kan tas allerede første semester i matematikkstudiet.