Det medisinske fakultet

UiB-forskning har formet internasjonal sportsmedisin

Luftveisdiagnosen EILO rammer så mange som en tredjedel av verdens toppidrettsutøvere, men er likevel en ukjent diagnose. Bergensk forskningsinnsats kan nå ha endret på dette.

Kvinne lener seg mot en vegg og puster tungt etter trening. Håret hennes er sort og satt opp i en hestehale. Blå himmel, hvit vegg.
EILO kan ramme hvem som helst, men idrettsutøvere er de som er mest utsatt. Så mange som en tredjedel av alle utøvere internasjonal kan ha lidelsen.
Colourbox

– Dette betyr veldig mye for både idrettsutøvere og andre. Mange blir nemlig misforstått og feilbehandlet, sier førsteamanuensis Hege Clemm ved Klinisk institutt 2, UiB.

Hun er leder for Bergen ILO group, som har jobbet med luftveisdiagnosen ILO og søsterdiagnosen EILO i over tjue år.

EILO er den anstrengelsesutløste versjonen av ILO, og innebærer at strupen snevrer seg inn ved stor anstrengelse. Det oppleves som om man ikke får til å puste inn, noe som fører til pustebesvær – og ofte panikk – hos utøverne.

Det skiller seg fra astma ved at man ved astma har problemer med å puste ut. Likevel så er det mange leger som ikke vet at pasienter har EILO, og behandler de for astma istedenfor.

EILO kan ramme hvem som helst, men idrettsutøvere er de som er mest utsatt. Så mange som en tredjedel av alle utøvere internasjonal kan ha lidelsen:

– Idrettsutøvere "pusher" kroppen mer enn andre, noe som kan forklare at lidelsen utløses i denne gruppen, forklarer Clemm.

Hun har nå deltatt i en internasjonal ekspertgruppe som har jobbet med å lage nye retningslinjer for behandling av ikke-infeksiøse luftveisproblemene, for den Internasjonale olympiske komité (IOC). Det har resultert i en artikkel publisert i det verdensledende sportsmedisinske tidsskriftet British Journal of Sports Medicine.

I de nye retningslinjene tar EILO så mye som en tredjedel av plassen. Sist gang retningslinjene ble laget, for tolv år siden, var ikke lidelsen nevnt med et ord.

– Utrolig gøy!

Ekspertgruppen har sett på forskning på luftveissykdommer over hele verden. Det er disse som utgjør grunnlaget for de nye retningslinjene. Bergen ILO groups forskning på EILO utgjør en viktig del av dette forskningsmaterialet.

– Det er utrolig gøy. Vi har forsket på dette i to tiår, og det er vanskelig å få gjennomslag. Nå har vi fått det, i sportens øverste organisasjon, IOC, sier Clemm begeistret.

I Bergen ILO group forsker de på behandling av tilstanden. De er blant annet i gang med flere randomiserte studier.

En behandling som ser ut til å fungere bra, er så kalt "biofeedback". Det innebærer at man filmer fra innsiden hvordan strupen beveger seg, etter at utøveren har løpt på tredemølle, vises strupens bevegelser på skjermen og utøveren både vises og forklares hvordan strupen åpnes og lukkes..

Bare det å være bevisst på hvordan strupebåndet oppfører kan nemlig hjelpe på. Utfordringen, sier Clemm, kan være at man ved et EILO-anfall selv gjør tiltak som kan virke kontraproduktive.

– Et eksempel er at hvis man opplever at man ikke får til å puste inn, så prøver man enda hardere å «dra inn» luft. Da stresser man strupen enda mer, og tilstanden forverres. Et bedre tiltak kan være å fokusere på det å puste ut, foreslår Clemm, som utdyper at det er noe man øver på i klinikken.

Det finnes også andre behandlingsteknikker, som muskeltrening og koordinering av strupen, logopediøvelser og i enkelte tilfeller kirurgi. De er alle beskrevet i de nye retningslinjene.

Les også: Hva hjelper mot EILO

Store mørketall

Det er ikke bare idrettsfolk som rammes av EILO, de aller fleste som kommer for å få hjelp er ikke idrettsutøvere, men "vanlige folk". Hvem som helst kan rammes av lidelsen, som kan føre til at man ikke er så aktiv som man selv vil. Fordi det enkleste tiltaket for å unngå EILO-anfall, er tross alt å la være å sette seg selv i situasjoner som utløser dem.

Clemm tror derfor at mørketallene for lidelsen er store, og at mange "unge og lovende" idrettsutøvere legger idretten på hylla fordi de har anfall og ikke får den oppfølgingen de har behov for.

EILO ble formelt sett en offisiell diagnose i fjor, også det etter mye målrettet arbeid fra Bergen ILO group. Likevel mener Clemm at det er en viktig synliggjøring av lidelsen at den nå er innlemmet i IOC sine retningslinjer

– EILO er fortsatt ikke godt nok kjent. Flere utøvere og pasienter sliter faktisk med å få god nok hjelp og forståelse for sitt pusteproblem. Derfor er det viktig at dette kommer inn i standardiserte retningslinjer – fordi det fører til at flere blir behandlet på best mulig måte, sier sportsmedisineren.

Bergen ILO group var vertskap for en stor internasjonal ILO-konferanse i Bergen 15. – 17. juni. ILO conference | June 15th - 17th, 2022 | Bergen, Norway
På denne kongressen var det deltakere fra hele verden.

– Et av resultatene fra denne konferansen ble at vi  nå etablerer en komite som vil arbeide for å etablere «Global Initiativ for Inducible Laryngeal Obstruction» (GIILO), på lik linje som vi har "Global Initiativ for Asthma" (GINA).

Forskningen er omtalt i Bergens Tidende (for abonnenter): https://www.bt.no/sport/i/g6qbXA/kristi-var-13-aar-foerste-gang-det-strammet-seg-i-halsen-plutselig-klarte-hun-ikke-aa-trekke-inn-luft