Realfag – et smart sted å begynne
#RealfagUiB

Med realfag leter Linn Merethe etter metoder for å finne plast i dyphavet

– I dag er det utrolig mange som roper høyt om klimaendringer. Men det er enda viktigere at vi faktisk gjør noe med det, sier Linn Merethe Brekke Olsen (30), doktorgradsstipendiat i realfag ved Universitetet i Bergen.

Linn Merethe bruker realfag til å forske på metoder for å finne plast i dyphavet

For å reparere naturen må vi forstå hvordan den virker. Derfor trenger vi flere som vil studere realfag, sier doktorgradsstudent Linn Therese Brekke Olsen ved UiB.
Produsent:
Try

Hun hadde aldri sett for seg at hun skulle studere realfag. På videregående gikk Linn Merethe Brekke Olsen studiespesialisering med form og farge. I dag tar hun doktorgrad i geokjemi ved Institutt for geovitenskap ved UiB og er tilknyttet K.G Jebsen-senter for dyphavsforskning.

Plast i havet

Realfagsreisen til Linn Merethe startet med en interesse for plast i havet.

– Jeg ville studere noe som kunne gi et konkret bidrag til samfunnet. Derfor ble realfag veien for meg, sier Linn Merete.

Linn Merethe på stranden ved BI Bergen
Try

Hun vokste opp på Bømlo, et øysamfunn helt ytterst i havgapet. På strendene så hun hvordan plasten skylte inn fra Atlanterhavet.

– Vi hadde ofte dugnader med familien der vi ryddet søppel fra strendene. Jeg så hvilken skade plasten gjorde på miljøet og fikk lyst til å gjøre noe med det, sier Linn Merethe.

Viktig å forstå hvordan jorda fungerer

Derfor tok hun et påbyggingsår med realfag etter videregående og søkte seg inn på geologistudiet. Der erfarte hun hvordan hennes kreative side var en nyttig egenskap.

– Realfag er ikke kun for de som studerer ren matte. For meg var det å være kreativ av stor betydning for å sette sammen ting til et helhetsbilde og se koblinger som kanskje ikke alle ser, sier doktorgradsstudenten.

Etter at hun tok bachelor i geologi på UiB, søkte hun seg videre til master i geokjemi på samme universitet.

– Det å forstå hvordan jorda fungerer er veldig viktig for å forstå hva vi kan gjøre. For å reparere naturen må vi vite hvordan den virker, sier Linn Merethe.

Mange uløste utfordringer

Nå er hun på sitt andre år i doktorgraden. I avhandlingen forsker hun på hvordan vi kan finne gode metoder for å finne plast som forviller seg i avsidesliggende områder i havet.

Hvert år havner 6,4 millioner tonn søppel i verdens hav, og plasten er i ferd med å bli et av våre største miljøproblem. Derfor trengs det forskning som kan bidra til å gjøre en forskjell.

-I dag er det utrolig mange som roper høyt om klimaendringer og miljøproblematikk. Men det er enda viktigere at vi faktisk gjør noe med det, og da trenger vi realfagstudenter for å bidra til å løse disse problemene, sier Linn Merethe.

#RealfagUiB