Institutt for sammenliknende politikk

Rekordmange Sampol-studenter reiser på utveksling

Høyere tall enn før pandemien.

En graf som viser oversikten over antall studenter som har reist på utveksling
Emma Gyllander, UiB

Resultatene for utdanning ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet ble rapportert til DBH og lagt fram for fakultetsstyret 25. april. Rapporten viser at rekordmange Sampol-studenter reiste på utveksling i 2022 og at tallene for utveksling nå er enda høyere enn før pandemien. Sammenliknet med andre institutt er volumet av utreisende utvekslingsstudenter svært høyt ved instituttet.

I 2022 reiste totalt 88 studenter fra Sampol på utveksling – 74 studenter fra Bachelorprogrammet i sammenliknende politikk, 12 studenter fra Bachelorprogrammet i europastudier og en student på Masterprogrammet i sammenliknende politikk.

Instituttleder Leiv Marsteintredet gleder seg over tallene.

– Det er veldig kjekt å se at studentene våre nå reiser på utveksling. Vi anbefaler alle våre studenter å reise ut, og våre studenter har tradisjonelt vært veldig flinke til å bruke muligheten som finnes i de mange gode utvekslingsavtalene instituttet har, sier Marsteintredet.

– Det er også gledelig er at svært mange internasjonale studenter velger å studere sampol-emner når de kommer til UiB, sier Marsteintredet.

Over alle de engelskspråklige emnene ved instituttet, er det 177 eksamensoppmeldinger fra innreisende studenter, og hele 77 studenter har søkt utveksling til UiB på en av instituttets avtaler.

– Sampol har alltid vært et internasjonalt orientert institutt, og med så mange internasjonale studenter hos oss så får både stab og studenter impulser utenfra også ved å studere i Bergen, sier Marsteinteredet.

Frankrike er fortsatt mest populært

Resultatrapporten for utdanning gir også oversikt over hvor studentene drar.

– Frankrike er helt klart det mest populære landet å reise på utveksling til blant våre studenter. Her reiser både EUR og SAMPOL studentene, og selv om Paris er mest populært, ser vi at noen studenter foretrekker mindre byer som Grenoble, Bordeaux og Lille. I Frankrike har Institutt for sammenliknende politikk samarbeid med flere av Sciences Po-instituttene, som er prestisjeskoler med spesialisering innenfor samfunnsvitenskap, politikk og internasjonale emner. Vi anbefaler alle som reiser på utveksling til Frankrike å kunne noe fransk, men studentene finner et godt utvalg av engelske emner ved Sciences Po instituttene, og dette er nok noe av grunnen til populariteten. Det forteller Marthe Kalleklev, internasjonal koordinator ved instituttet.

En av dem som dro på utveksling til Frankrike var sampol-student Daniel Færestrand Ellefsen. Høsten 2022 tilbrakte han semesteret i Grenoble. På spørsmålet om hvorfor han valgte Frankrike svarer Ellefsen:

– Det er flere grunner til at jeg ville dra til Grenoble på utvekslingsoppholdet mitt. Jeg hadde fransk som fag på både ungdomsskolen og på VGS, men det å lære et nytt språk er ikke så lett uten å omgås andre som snakker det, og da passet Frankrike veldig bra for å få til nettopp dette. Frankrike er jo også kjent for både kultur og matkultur, og dette gjorde det enda mer interessant for min del.

På spørsmålet om hva som er best med utveksling er Ellefsen tydelig:

– Det beste med utveksling må jeg si er alt det sosiale som skjer, og alle vennskapene man får. Universitetet arrangerte tre uker med «integration weeks», hvor det var planlagt små eventer som fjellturer og parkpils, og det var også større arrangementer som festivaler på campus. Etter disse tre ukene var det enkelt å finne på ting med andre studenter, enten om det var dagsturer til innsjøer eller fjellturer, å dra på kafé, eller å dra ut på byen. Min opplevelse var at de aller fleste utvekslingsstudentene er interessert i å bli kjent og å finne på ting, så det sosiale livet er veldig bra.

Studenter reiser også andre steder

Selv om Frankrike lenge har vært foretrukket blant studentene ser man at land som Italia og Spania øker i popularitet. Dette er en trend vi ser på hele UiB, og det kan ha noe med at flere universiteter i disse landene har bedre utvalg av engelske emner nå enn for bare noen år siden, noe som åpner opp muligheten for flere å reise dit.

Engelsktalende land som USA og Storbritannia er fortsatt attraktive destinasjoner, men problemer rundt Brexit og lav kronekurs fører nok til at studenter finner andre alternativer nå som så mange universiteter i Europa har et godt emneutvalg på engelsk. Og så hjelper det jo veldig på økonomien å motta Erasmusstipend.

Når dette er sagt, så er det stor variasjon i hvor studentene våre reiser, og i 2022 reiste EUR- og SAMPOL-studentene til 24 ulike land, 48 ulike universiteter og fordelt på alle verdensdelene.

En av de studentene som valgte et utradisjonelt reisemål var Jonas Budal Kostamo. Som første student fra sampol dro Jonas til Tampere i Finland.

– Jeg valgte Tampere som destinasjon for de jeg ville gjerne dra til et nordisk land, men samtidig ikke så veldig likt Norge. Jeg ønsket også å få en nærmere tilknytting til min arv som en kvensk person. Jeg ønsket også å gjøre noe annerledes enn andre som gjerne velger å dra til Spania eller Tyskland.

Utveksling som forventet del av studieplan

Instituttet oppfordrer studentene til å dra på utveksling. På europastudier ble det i 2019 innført forventet utveksling, som vil si at studentene aktivt må velge utveksling bort i studieplanen sin dersom de ikke ønsker å reise.

– Vi har valgt ut 14 spesielt anbefalte avtaler i Europa og de er garantert plass på 1. eller 2. valget sitt. Vi ser at studentene hovedsakelig reiser på de anbefalte avtalene og flesteparten får dermed førstevalget sitt, sier Marsteintredet avslutningsvis.