Hjem
Ansattsider for Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Tiltaksplan

Tiltaksplan for mangfold, inkludering og likestilling 2024-2029

Fakultetsstyret reviderte og vedtok ny tiltaksplan for mangfold, inkludering og likestilling i 2024.

Hovedinnhold

Tiltaksplanen er en formalisering av tiltak som følger av den sentralt vedtatte handlingsplanen for mangfold, inkludering og likestilling ved UiB, samt tiltak som ligger i fakultetets rekrutteringsplan.

    DELMÅL 1: Sikre MIL-tiltak som er tilstrekkelige, kunnskapsbaserte og basert på risiko for diskriminering eller hindre for likestilling.

    TiltakAnsvarTidsrom

    MIL-midler. Tilskuddsordning til mangfold-, inkludering- og likestillingstiltak. Midlene tilgjengeliggjøres årlig (fra UiB sentralt og fra fakultetet). Utlyses bredt og fordeles etter søknad til MIL-tiltak ved instituttene, sentre, og i regi av studentorganisasjoner for å stimulere til tiltak for kulturendring, profilering, utvikling av undervisningstilbud, seminarer, gjesteforelesere etc.

    Opprette MIL-utvalg med administrativ og MIL-faglig støtte og representasjon fra fagmiljøene og student-organisasjoner. MIL-utvalget vil fungere som nav for arbeidet på SV-fakultetet og kontaktpunkt til det sentrale UiB nettverket. Vil ha ansvar for å fordele MIL midlene, sette i gang og stimulere tiltak på fakultetsnivå (inkludert regelmessige MIL seminar)og årlig evaluering av tiltak oppdatering av ressursbank.

    Opprette faglig MIL-stilling (20%) som kan inngå i MIL-utvalget og fungere som støtte for fagmiljøene i utvikling av kunnskapsbaserte tiltak og evaluering av disse. (En mulighet er at denne tilknyttes SKOK, eventuelt i samarbeid med HF).

    Ressursbank. Etablere digital verktøykasse, en nettressurs med kunnskapsbaserte tiltak som instituttene, sentre, og studentorganisasjoner kan ha nytte av i MIL arbeidet (knyttet opp til tilsvarende initiativ ved UiB og jevnlig oppdatert). Disse tiltakene kan være utgangspunkt for søknader om MIL-midler. Eksempler på slike tiltak finnes i eget avsnitt under.

    Fakultets-ledelsen

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    MIL-utvalg

    Årlig

    Vår 2024

     

     

     

    2024

     

     

    2024

     

     

    Løpende

    DELMÅL 2: Minst 40 % kvinner og menn i alle vitenskapelige stillings-kategorier på alle institutt

    TiltakAnsvarTidsrom

    Rekruttering: (for utdyping, se Rekrutteringsstrategien)

    • Oppfordre kvalifiserte kandidater av det underrepresenterte kjønn og med flerkulturell bakgrunn til å søke på ledige stillinger (i utlysninger, gjennom direkte kontakt).
    • Startpakke (50.000) til underrepresentert kjønn ved fast ansettelse som førsteamanuensis.
    • Profilere Bergen og SV-fakultetet som attraktivt for kvinner og i forhold til mangfold (i utlysninger og generell kommunikasjon).
    • Kulturendring. Øke bevisstheten rundt kjønnede mekanismer i rekrutteringsprosesser og særlig i langsiktig oppbygging av egne kandidater. Videreutvikle kultur for bruk av moderat kjønnskvotering (lederopplæring, årlige møter).
    • Legge til rette for forutsigbare karriereløp for forskerrekrutter. Jobb-usikkerhet slår ulikt ut i forhold til sosial bakgrunn, kjønn.

    Kvalifisering til professor

    • Halv opptjeningstid av forskningstermin for kvinnelige førsteamanuenser fram til kompetanseopprykk; inntil 2 ganger.
    • Karriereveiledning for kvinner og ansatte med flerkulturell bakgrunn. Ved oppstart i stillingen og årlige medarbeidersamtaler har instituttleder ansvar for å legge et løp med tanke på framtidig professoropprykk. Bør informere kvinner om muligheten for å søke kvalifiseringsstipend og oppfordre til å bruke tiltaket halv opptjeningstid til forskningstermin.
    • Kulturendring. Øke bevisstheten rundt indirekte kjønnede mekanismer som påvirker karriereutvikling (anerkjennelse, mikroaggresjon, arbeidsfordeling, muligheter osv.).

     

     

    Institutt-ledelsen

     

    Kommunikasjon

     

    Fakultets-ledelsen

     

     

     

    HR avd.

     

    Institutt-ledelsen

    Løpende

     

     

    DELMÅL 3: Kjønns-likestilling og økt grad av mangfold i rekruttering av ledere

    TiltakAnsvarTidsrom
    • Jobbe systematisk og langsiktig med kjønnsbalanse i lederstillinger ved fakultetet gjennom mentorprogrammer og ledertrening for prosjektledere og nestledere.
    • Årlige forskningsmidler til kvinnelige instituttledere (50.000).
    • Startpakke til kvinnelig dekan for å redusere faglig etterslep.
    • Midler til kvinnelige professorer som søker sentervirkemidler og store prosjekter (f.eks til frikjøp og forskningsassistanse).
    Fakultets-ledelsenLøpende

    DELMÅL 4: Minst 40 % kvinner og menn i teknisk-administrative stillinger på alle nivå

    TiltakAnsvarTidsrom
    • Oppfordre kvalifiserte menn til å søke på ledige stillinger (iutlysninger, gjennom direkte kontakt).
    • Profilere teknisk-administrative stillinger ved SV-fakultetet som attraktivt for menn.
    • Følge opp UiB HRs satsing for å bedre kjønnsbalanse ved rekruttering til teknisk-administrative stillinger.

    HR avd (på UiB og ved fakultetet)

    Løpende

    DELMÅL 5: Minst 40 % menn og kvinner i studentmassen

    Mål om minst 40 % menn og kvinner i studentmassen og ved alle studieprogram, samt økt mangfold i rekruttering av studenter og økt rekruttering av studenter med flerkulturell bakgrunn.

    TiltakAnsvarTidsrom
    • Synliggjøre likestilling og mangfold i utforming og presentasjon av studieprogrammer og fag og i presentasjon av studiemiljøet (på egne plattformer og i mediene).
    • Samarbeide med studentorganisasjonene om profilering av studentmiljøet som flerkulturelt.
    • Kunnskapsinnhenting og evaluering. Regelmessig (og etisk forsvarlig) innhente data om hvordan relevante minoritetsdimensjoner er representert i studentmassen og hvordan fagene oppfattes. Jevnlig evaluere utviklingen.

    Institutt-ledelse

    Kommuni-kasjon

    Fakultets-ledelsen, MIL-utvalget

    Løpende

    DELMÅL 6: Kulturendring og utvikling/synliggjøring av mangfold

    Skape en mer inkluderende kultur gjennom økt kunnskap og bevissthet om barrierer og inkluderingsmekanismer i arbeids- og studiemiljø. Øke bevisstheten hos forelesere og studenter om kjønnede mekanismer som påvirker studiehverdagen (blant annet læringsmetoder, anerkjennelse, mikroaggresjon).

    TiltakAnsvarTidsrom
    • Mangfold- og inkluderingsledelse som del av lederprogrammer, i dialogen mellom institutt og fakultet med fokus på det enkelte institutts utfordringer og arbeid, i stabsmøter og i medarbeidersamtaler.
    • MIL-seminaret. Fast åpen seminarrekke hvor det hentes inn relevant forskning og kompetanse om barrierer og strategier for inkludering og mangfold.
    • Finansiering og fasilitering av lokale tiltak gjennom MIL midlene og ressursbanken.

    Utvikle og synliggjøre mangfoldet

    • Mangfoldig undervisning. Planlegge undervisningen slik at studenter møter mangfold blant undervisere og veiledere og i pensumlitteraturen.
    • Sikre mangfold blant bidragsytere til seminarrekker og inviterte foredragsholdere.
    • Synliggjøre og stimulere forskning på likestilling og mangfold og gi studentene mulighet til aktivt å involvere seg i denne.
    • Skolere mentorene i inkludering av studenter med minoritetsbakgrunn og førstegenerasjonsstudenter.
    • Inkluderende kommunikasjon.
    • Tenke kjønnsnøytralt og ikke-binært i større grad.
    • Mangfold i sammensetning av utvalg og råd. Gjennomgå retningslinjene for representasjon i ulike organer og utvalg på fakultetet, instituttene og i studentorganisasjonene, men samtidig unngå eller kompensere for uforholdsmessig stort press på «minoritetsansatte».
    • Finansiere og fasilitere lokale tiltak gjennom MIL-midlene og ressursbanken.

    Fakultets-og institutt-ledelsen

    MIL-utvalg

     

     

    Institutt-ledelsen

    MIL-utvalg

     

     

     

     

    Løpende

     

     

     

     

    Løpende

     

     

     

    DELMÅL 7: Tilrettelegging for  ferdighetsnivå i norsk

    Det er et mål å legge til rette for at ansatte oppnår et ferdighetsnivå i norsk som sikrer god inkludering i arbeidsmiljøet.

    TiltakAnsvarTidsrom
    • Kommunisere normen for norskkravet og signalisere at dette er viktig gjennom tilsettingssamtale og årlige medarbeidersamtaler. Følge opp progresjon m.h.t kurseksamener.
    • Redusere språkbarrierer for ny- og midlertidig ansatte fra andre land i den første viktige fasen.
    • Skape kultur for å aktivt snakke norsk med utenlandske kolleger.
    • Gradvis gi arbeidsoppgaver som krever norsk.
    • Være bevisst på at språkbarrierer også gjelder førstegenerasjon akademikere og andre «akademisk fremmedspråklige».
    • Utvikle flerspråklighet som ressurs.
    Institutt-ledelsenLøpende

    DELMÅL 8: Null-toleranse for trakassering

    TiltakAnsvarTidsrom

    Skape en null-toleransekultur for mobbing, seksuell trakassering og diskriminering gjennom klare signaler fra ledelsen på alle nivåer. Dette inkluderer tydelig vilje til å ta tak i dette fra toppen og gjøre det til tema i ledertrening, medarbeidersamtaler og møter; øke bevisstheten om mikro-aggresjon og «skjult» mobbing.

    Spre kunnskap om prosedyrer for varsling og sikre at disse er effektive:

    • UiBs SI FRA ordningen for trakassering er etablert for å ivareta anklager om alvorlig kritikkverdige/straffbare forhold mot navngitte personer, men fungerer også som en bredere meldeordning for problemer i arbeids- og studiemiljø.
    • Sikre forsvarlig behandling av meldingene som kommer inn.
    • Spre kunnskap om SI FRA ordningen, blant annet gjennom mentorprogrammet for nye studenter.
    • Regelmessige undersøkelser for å sjekke at ordningene/prosedyrene er kjent.

    Fakultets- og institutt-ledelsen

     

     

    MIL-utvalget

    Løpende

    Tiltak som kan inngå i ressursbanken og søkes om via MIL-midler

    Listen er ikke uttømmende, men eksempler på tiltak som kan være aktuelle for å møte lokale behov:

    Rekruttering

    • Bruk av letekomiteer for å rekruttere kvinnelige søkere, søkere med innvandrerbakgrunn og søkere som kan bidra til økt etnisk mangfold (instituttene kan søke støtte til 50% av kostnadene til eksterne medlemmer).
    • Særskilt annonsering eller oppsøkende virksomhet.

    Karriereutvikling

    • Ulike typer kvalifiseringsstipend for kvinner og ansatte med innvandrerbakgrunn under professornivå. Søknader til dette tiltak må vise til en tidsplan for kvalifiseringsløpet og må spesifisere på hvilken måte de ønskede tiltak vil bidra i en plan mot kvalifisering. Kvalifiseringsstipend kan bestå av fritak fra undervisning, faglige reiser, teknisk assistanse, lederutvikling, nettverksbygging, språkvask, publiseringsstøtte og liknende. Slike stipend kan gis inntil 2 ganger.
    • Støtte til ansettelse av kvinner i professor II-stillinger dersom disse benyttes som mentor for kvinnelige postdoktorer (forutsetter 3-årig ansettelse). Det gis ikke støtte til forlengelse av II-stillinger.
    • Fag-ekstern mentor for kvinnelige postdoktorer som kan identifisere og kompensere for barrierer som kvinner møter i akademia.
    • Kompensasjon til kvinnelige komitémedlemmer for merbelastningen ved å sitte i flere komiteer pr år (gjelder komiteer med kompetansevurdering).

    Likestilling og mangfold i rekruttering

    • Målrettet informasjon rettet inn mot minoritetsgrupper.
    • Oppsøke videregående skoler med høy andel elever med flerkulturell bakgrunn.
    • Stimulere studenter med minoritetsbakgrunn til deltakelse i studentorganisasjoner.
    • Stimulere til egne studentorganisasjoner (a la Minojur).
    • Utvikle innretting og navn på studieprogrammer og kurs for å signalisere mangfold . Gjøre kurs og pensum inkluderende gjennom mangfold blant forelesere og i pensumlitteraturen. Sette søkelys på kjønn/etnisitet/religion/ klasse etc. i nye og eksisterende kurs. Vektlegge kjønn- og kjønnsteori i pedagogiske sammenhenger.
    • Pedagogiske virkemidler for aktiv læring og bred deltakelse (kan motvirke forskjeller i deltakelse f.eks på bakgrunn av kjønn og sosial bakgrunn).
    • Egne mentorordninger for «minoritetsstudenter» (f.eks studenter med innvandrerbakgrunn; førstegenerasjonsstudenter; menn/kvinner på studier hvor de er i mindretall).

    Tiltak for å skape en inkluderende kultur

    • Aktiv involvering av studentorganisasjonene og «minoritetsstudenter» for å avdekke barrierer og blindsoner.
    • Seminarer og konferanser.
    • Tiltak for å stimulere til mangfoldig undervisning (se punktet over).
    • Tiltak for å stimulere til mangfoldig forskning.
    • Tiltak for mangfold i hvordan vi framstår: mat som serveres; dager som markeres; kulturelle innslag; eksempler som brukes i taler og undervisning; utvikling av informasjonsmateriell med mer fokus på mangfold (etnisitet,religion, klasse, kjønnsuttrykk, etc.).
    • Flere kjønnsnøytrale toaletter (men også tenke på at kjønnsnøytrale fellestoaletter kan være ekskluderende).
    • Bruk av kjønnsnøytrale pronomen, gå bort fra tradisjonelle, kjønnede normer for kleskoder, bordplassering etc. ved offisielle anledninger.

    Språk

    • Tiltak for å redusere språkbarrierer for nyansatte. I større grad gjøre dokumenter, informasjon, skilt, epost, etc. tilgjengelig også på engelsk (enklere med dagens oversettelsesverktøy). Innlede/oppsummere på engelsk i møter; oppfordre til bruk av apper for muntlig oversettelse.
    • Oppfordre og legge til rette for at flerspråklige studenter og ansatte skal kunne benytte sin språk- og kulturelle kompetanse i utdanning, kurs osv (se eksempler fra Sosialantropologi sitt masterløp som aktivt oppfordrer studenter til å gjøre feltarbeid der de har språkkompetanse).
    • Redusere språkbarrierer for «akademisk fremmedspråklige»: Redusere bruk av "management" sjargong i kommunikasjon mellom fakulteter og institutter, og mellom ledelse og ansatte. Redusere bruken av akademisk sjargong, særlig på lavere grad.
    • Introduksjon til «akademisk sjargong» for nye studenter.
    • Frikjøp til intensivt norskkurs for nyansatte.
    • Samundervisning med norskspråklige college.
    • «Språk-kafe».