Visuell identitet

Lågaregradsemne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Mål:

Målet med emnet er å forstå hvordan visuell identitet er designet for målrettet kommunikasjon basert på designstrategier.

Innhold:

Emnet tar opp tema som utvikling av merker, symboler, visuell identitet for formidling av informasjon, undring eller provokasjon.

Merker, symboler med tilhørende bildespråk har en viktig funksjon i å formgi (designe) ideer, informasjon, følelser og tanker gjennom fortolkning, bearbeidelse og meningsskaping i visuelt innhold.

Emnet skaper forståelse for undersøkende og utprøvende måter å designe for målrettet formidling av visuell identitet.

Emnet vil problematisere utfordringene og mulighetene som ligger i bildets økende innflytelse i mellommenneskelig kommunikasjon. Emnet introduserer relevante teorier om semiotikk og bildeforståelse i visuell kommunikasjon, også designteori og designhistorie.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Har kunnskap og kan anvende forskjellige typer merker, symbolikk og bildespråk i kommunikasjon,
  • har kjennskap til åndsverklov relatert til bruk av bilder og design,
  • har grunnleggende kjennskap til designhistorie og teorier om semiotikk og bildespråk i visuell kommunikasjon.

Ferdigheter:

  • Kan utforme merker, symboler, visuell identitet og designstrategi,
  • kan uttrykke og formidle komplekse idéer gjennom målrettede visuelle elementer, virkemidler og bildespråk,
  • kan forstå og anvende faguttrykk om merker, symbolikk, visuell identitet og designstrategi,
  • kan anvende virkemidler som bidrar til visuell lesning og forståelse,
  • kan oversette designstrategi til et helhetlig visuelt system.

Generell kompetanse:

  • Kan arbeide utprøvende og målrettet med ideer gjennom designfaglige verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer,
  • kan gjøre rede for fagfeltets historiske egenart og videreutvikle designerens roller,
  • kan ta ansvar for egen læringsprosess under veiledning og i samarbeide med andre.

Fulltid/deltid

Fulltid

Studienivå (studiesyklus)

Bachelor

Undervisningssemester

Vår

Undervisningsstad

Campus Møllendal ved UiB.
Krav til forkunnskapar
Opptak til emnet krever beståtte emner: VIS100 og VIS110.
Krav til studierett
Opptak til dette emnet krever studierett i Bachelorprogrammet i design, studieretning Visuell kommunikasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, workshops, oppgaver, disksusjoner, gruppekonsultasjon og gjennomganger, veiledning i studio, selvstyrt studio-arbeid utfra oppgaver,skriftlige refleksjoner og oppgaver relevante til merker, symboler, visuell identitet og designstrategi, individuell læringsrefleksjon og dokumentasjon over emnet.
Obligatorisk undervisningsaktivitet

Det kreves oppmøte til introduksjon og annonserte gruppegjennomganger.

Studenten skal i emnet levere oppgave til gitte frister, samt gjennomføre en sluttgjennomgang i gruppe av oppgaveløsninger i form av en visuell presentasjon og muntlig refleksjon (ca 20 min).

(ved godkjente aktiviteter kan studenten melde seg til vurdering)

Vurderingsformer

I emnet benytter en følgende vurderingsform:

Mappevurdering, som skal består av:

  • Visuell dokumentasjon av eksperimenter, prosesses og designprosjekt
  • prototyp for designprosjektet
  • skriftlig refleksjon med prosessbeskrivelse og refleksjon rundt egen læring og resultater (maks 2000 ord).
Karakterskala
Bestått / Ikkje bestått
Vurderingssemester
Vår
Litteraturliste
Litteraturlista vil vere klar innan 01.07. for haustsemesteret og 01.12. for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet evalueres hvert tredje år iht UiBs kvalitetssystem.
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design v/ Institutt for design har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet.