Home
Archaeology

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Temaomtale

Temaomtaler for ARK250 Bacheloroppgave

Her finner dere presentert omtaler av høstens mulige temaer for bacheloroppgaven. Dere melder dere opp til ønsket tema når dere undervisningsmelder dere på ARK250 på Studentweb. Temaene er tilgjengelig med et begrenset antall plasser. Går det ikke å melde seg opp til et tema, betyr det at temaet er fullt. Da må dere velge et annet tema.

Main content

Høsten 2025 kan studenter som tar ARK250 Bacheloroppgave i arkeologi velge mellom følgende temaer:

"Middelalderarkeologi/samtidsarkeologi/kulturarv" 

Hvis du er interessert i middelalderarkeologi i de nordiske landene, bør du velg dette temaet. Det er mulig å skrive bacheloroppgaven om f. eks. middelalderens Bergen, håndverkere, religiøse gjenstander, graver med mer. I tillegg kan du arbeide med et tema relatert til arkeologi i moderne tid eller samtidsarkeologi. Samtidsarkeologi innebærer bruk av arkeologiske metoder og teorier på vårt moderne samfunn. Hvis du ikke er interessert i noen forhistorisk eller historisk periode, kan du også skrive oppgaven din om kulturminneforvaltning eller om et tema relatert til kulturarvstudier. Du kan velge ditt eget forskningsproblem i samråd med veilederen din, eller veilederen kan foreslå et passende tema for deg. 
Veileder: Visa Immonen

"Det hellenistiske og romerske Nære Østen» eller «Arkitektur i Romerriket" 

Innenfor det første emnet kan du velge mellom et bredt spekter av temaer, enten det er sted-, region- eller temabaserte temaer knyttet til det hellenistiske og romerske Nære Østen mellom 333 f.Kr. og 250 e.Kr. Temaer du kan fokusere på inkluderer by- og statsdannelse, krigføring, økonomi og handel, arkitektur, rituelle deponeringer og helligdommer, spredning av gjenstander, produksjon av statuer og relieffer eller mosaikker og veggmalerier, for å nevne noen få eksempler.

Det andre emnet er mer tematisk avgrenset, men omfatter det større romerske riket. Innenfor dette emnet kan du velge mellom mange forskjellige arkitekturer og arkitekturstiler som ble utviklet under romerne i alle deler av riket. Tanken er at du skal fokusere på en bestemt type bygning, byggemateriale eller byggeteknikk og utarbeide en undersøkelse basert på et sted eller en case. Spørsmålene kan berøre ulike temaer, så lenge de er relatert til den aktuelle casestudien. Eksempler er sosial interaksjon, ikonografi eller stil, arkitektonisk innovasjon, byggpraksis og mye mer.

Du kan skrive oppgaven på norsk, engelsk eller tysk.
Veileder: Fynn Riepe

"Temaer i steinalderarkeologi" 

Med å velge denne temasamlingen kan du skrive om funnplasser, regioner og temaer innenfor det globale Palaeolitikum, eller fra Mesolitikum og Neolitikum i Europa (inkludert Skandinavia) og Midtøsten. Du kan for eksempel fokusere på interaksjoner mellom ulike menneskearter, isotoper og DNA, mennesket og miljø, bosetningsmønstre, artefakter, gravskikk og andre ritualer, bergkunst og figurer, og mye mer. Er du interessert i å tenke komparativt om ett av de teoretiske temaer nevnt her, så kan du også trekke inn case studier utover Steinalderen.
Veileder: Daniela Hofmann

"By og urbanisering i vikingtid" 

Oppgåva kan ta utgangspunkt i ein eller fleire av byane frå vikingtid (t.d. Hedeby, Ribe, Birka, Kaupang - eller t.d. byar på Dei britiske øyane som London eller Dublin). Her er det moglegheit for å diskutere ulike aspekt, som t.d. byoppkomst, handel og handverk, kontaktar og nettverk.
Veileder: Irene Baug

"Litchics- technology and function"

This topic explores how stone tools were made and used in the past. By analysing flaked stone artefacts, we aim to understand manufacturing techniques, tool types, and how they were used in daily life. The objective is to reconstruct the technological choices and functional aspects of prehistoric tools through hands-on analysis and comparative studies. You are welcome to choose the period and region of your interest.
Supervisor: Marzena Cenrowska

"Nordeuropeisk bronsealder/ eldre jernalder" 

Temaer innenfor f.eks. gravskikk, bosetting, bergkunst, krigføring, ritualer eller mer teoretiske perspektiver relatert til sosial identitet (kjønn, etnisitet e.l.) eller arkeologisk kunnskapsproduksjon.
Veileder: Lisbeth Skogstrand

"Romersk byarkeologi" 

Du kan velge mellom emner relatert til romersk byarkeologi, spesielt byene Pompeii, Roma og Ostia. Disse byene er i eksepsjonell bevaringstilstand, er godt undersøkt og dekket av mange vitenskapelige publikasjoner på engelsk, noe som gjør dem egnet for studier på bachelornivå. Du har et bredt spekter av alternativer innen byarkeologi, inkludert følgende temaer, som også kan kombineres:

Infrastruktur: veier, havner, markeder og vannforsyning, og tilhørende trafikk, handel og byutvikling

Boliger: alt fra keiserlige palasser og aristokratiske herskapshus til leilighetsblokker for underklassen

Militær: forsvarsmurer og porter, militærleirer, byvakten, og deres innvirkning på bylivet

Sosial struktur: forhold til og synlighet av klasse, kjønn, yrker, naboer og migranter

Underholdning: arenaer for gladiator- og dyrekamper, hesteveddeløp, teater, musikk og festivaler

Guder og magi: inkludert alt fra offentlige templer og kirker til mysteriekulter og religion i hjemmet

Død og etterlivet: med fokus på begravelser, gravmonumenter og minnebevaring av de døde

Veileder: Simon Malmberg

"Zooarchaeology" 

For these topics, you can choose from a range of themes in zooarchaeology including, but not limited to: animals in the diet, changes in hunting or fishing strategies (such as during the Neolithic), or what zooarchaeology can tell us about the present day. Alternatively, you can focus on isotopic analysis. This can include carbon and nitrogen (which can tell you about the diet or changes in habitat) or other isotopes such as strontium (which can tell you about movement and mobility). Don't forget, humans are animals too, so feel free to look at isotopes as applied to both! For both, you can choose to compare different regions or time periods.
Veileder: Asia Alsgaard

"Naturhistorisk arkeologi/ miljøhumaniora" 

Gjennom en litteraturanalyse kan du jobbe med arkeologiske kilder og tverrfaglige metoder, for å lære mer om hvordan mennesker har brukt landskapet, havet, planter og dyr i fortiden. Hvordan kan de ha påvirket hverandre, og hvordan kan vi finne dette ut? Hvorfor er det viktig at vi finner ut dette? Ikke minst, hva betyr denne kunnskapen for oss i nåtiden?

Temaer for bacheloroppgaven kan være basert på case-studier tilknyttet zooarkeologi, arkeobotanikk, geoarkeologi, paleoøkologi/paleoarkeologi og miljøhumaniora.

Prosjektet skal sette søkelys på vikingtiden eller middelalderen, men det er også mulig å jobbe på tvers av andre perioder.

Studenter som er interessert i å skrive bacheloroppgaven innenfor disse temaene, kan tenke igjennom en idé til hva de vil jobbe med. Problemstillingen kan vi utarbeide sammen.  
Veileder: Ramona Harrison

"Themes in landscape archaeology" 

Every archaeological object is found somewhere. Although the locational aspects of finds and sites are important to our interpretations, their true potential is often overlooked. Yet, thanks to digitization efforts and advances in computer software, spatial investigations have become easier than ever before.

The student can choose between two themes:

Spatial analysis and archaeology: the student chooses one spatial analysis method and critically assesses its potential for Norwegian archaeology, with a focus on the Iron Age or the Middle Ages. (Prior knowledge of spatial analysis methods is not required, nor expected). Potential topics include, but are not limited to: least-cost paths (road and territory reconstructions), point-pattern analysis, predictive modeling, justified-graphs and axial analysis.

A landscape-archaeological case-study: The student analyses the occurrence of an artefact type or type of archaeological remnant in a study area of the student’s choice. The period in focus is the Iron Age or the Middle Ages. (Prior knowledge of GIS is recommended).

Supervisor: William van Hemmelryck