Home
Department of Sociology

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Bokutgivelse

Bok: Inclusion Organisation in Universities

Førsteamanuensis Roxana Baltaru har gitt ut bok om inkludering og mangfold i høyere utdanning. Boken stiller spørsmål ved om universitetene "gjør som de sier" når det gjelder å diversifisere student- og ansattmassen for å inkludere historisk underrepresenterte sosiale grupper i høyere utdanning.

Bokcover for boken "Inclusion organisation in universities"
Photo:
Palgrave Macmillan

Main content

Denne boken stiller spørsmål ved om universitetene «gjør som de sier» når det gjelder å diversifisere student- og ansattmassen for å inkludere historisk underrepresenterte sosiale grupper i høyere utdanning. Universitetene snakker om inkludering i form av formelle forpliktelser til prinsipper om inkludering, likestilling og mangfold, ved å slutte seg til likestillingserklæringer og engasjere seg i likestillingslovgivning og andre inkluderingsorienterte organisasjoner. Ved hjelp av en casestudie av den britiske universitetssektoren påpeker forfatteren at selv om det er lite empirisk bevis for at slike forpliktelser bidrar til å gjøre universitetene mer demografisk mangfoldige, spiller organisatoriske forpliktelser en rolle i å hjelpe universitetene med å møte kravene i en verden hvor individuell myndiggjøring og organisatorisk proaktivitet verdsettes.  

Boken foreslår at organisatoriske forpliktelser har en «toveis funksjon», dvs. å inkludere mennesker i universitetene (funksjon 1) og å inkludere universitetene i de organisatoriske feltene de opererer i (funksjon 2). Det skisseres et teoretisk rammeverk og et empirisk forskningsprogram for å undersøke disse to funksjonene, synergiene og spenningene mellom dem. Boken trekker på en rekke primære og sekundære statistiske data og på sosiologiske institusjonelle og organisatoriske teorier for å flytte diskusjonen rundt inkludering fra retorikk til handling. Den informerer akademisk forskning innen sosiologi, organisasjonsstudier, høyere utdanning og sosiale ulikheter. I tillegg tilbyr boken praktikere et verktøy for å forstå og evaluere den opplevde kløften mellom snakk og handling ved universitetene når det gjelder å forfølge inkludering, men også i andre sammenhenger hvor organisasjoner formelt forplikter seg til samfunnsmessige mål. 

(Denne teksten er en oversettelse av bokens sammendrag gjennomført med deepl.com)

Boken kan lastes ned gratis her:

Inclusion Organisation in Universities: How Commitments Work | SpringerLink