Home
Research Group for European Law

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Forbudet mot synlig oppstilling av tobakksprodukter

EFTA-domstolen avsa 12. september 2011 dom i tvisten mellom tobakksprodusenten Phillip Morris og Norge. Sak E 16/10.

Main content

EFTA-domstolen uttalte at et forbud mot synlig oppstilling av tobakksprodukter fastsatt i en EØS-stats nasjonale lovgivning utgjør en handelshindring som vil komme i konflikt med forbudet mot kvantitative importrestriksjoner etter EØS-avtalen artikkel 11, dersom forbudet faktisk påvirker markedsføringen i større grad enn det påvirker markedsføringen av importerte produkter som inntil nylig ble produsert i Norge.

Det følger av avgjørelsen at det er overlatt til den nasjonale domstol hvor tvisten verserer å klargjøre de mål som den aktuelle lovgivningen faktisk har til hensikt å fremme, og å avgjøre om forbudet – dersom det er i strid med EØS-avtalen artikkel 11 – kan legitimeres i hensynet til folkehelsa, jf. EØS-avtalen artikkel 13. Det er overlatt til den nasjonale domstol å ta stilling til hvorvidt oppstillingsforbudet er et egnet tiltak for å nå de aktuelle mål, og i tilfelle bekreftende svar vurdere om tiltaket går lenger enn det som er nødvendig for å nå målene som ønskes oppnådd.

Av særlig interesse for vurderingen etter artikkel 13 er domstolens uttalelser relatert til argumentene knyttet til beskyttelse av folkehelsen (avsnittene 82-84). Domstolen uttalte at der det er usikkerhet om eksistensen eller omfanget av risikoer for menneskers helse, bør en EØS-stat kunne treffe beskyttelsestiltak uten å måtte vente til det blir helt klart at risikoene er reelle.

Videre kan en EØS-stat iverksette de tiltak som i størst mulig grad reduserer en folkehelserisiko. Domstolen utleder av dette at der den berørte EØS-stat med rette tar sikte på en svært høy grad av beskyttelse, må det være tilstrekkelig at myndighetene godtgjør at det var rimelig å tro at tiltaket ville kunne bidra til å beskytte menneskers helse, selv om det måtte foreligge en viss vitenskapelig usikkerhet vedrørende det omtvistede tiltaks egnethet og nødvendighet.

Domstolen la i denne sammenheng grunn at et tiltak som forbyr synlig oppstilling av tobakksprodukter etter sin art synes egnet til å begrense, i alle fall på lang sikt, forbruket av tobakk i den berørte EØS-stat. I mangel av klare bevis for det motsatte, kan et tiltak av denne type således ses som egnet til å beskytte folkehelsen.

Domstolen går dermed langt i å antyde at det norske forbudet – om det finnes diskriminerende i strid med artikkel 11 – vil kunne aksepteres i medhold av artikkel 13.