Institutt for informatikk

Informatikk: Karriere og muligheter | Oversikt

Hva kan man bli med utdanning i informatikk? Her finner du en oversikt over infosider, intervjuer med tidligere studenter og artikler om karrieremuligheter innen informatikk.

Bedrifter og studenter på karrieredag for IT-studenter i 2019.
Informatikkstudenter fra UiB er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet, og fagutvalget sørger for tett kontakt mellom studenter og næringslivet. Bilde her fra IT-dagen 2019.
Randi H Eilertsen, UiB

Hva jobber informatikere med?

denne siden finner du en oversikt over hvilken yrkesretninger man kan gå med de forskjellige informatikkutdanningene, samt en oversikt over noen av arbeidsgiverene som vil være aktuelle.

Du kan også lese om arbeidsmulighetene for ditt spesifikke studieprogram:

Bioinformatikk | Karrieremuligheter
Datasikkerhet | Karrieremuligheter
Data science | Karrieremuligheter

Informatikk-matematikk-økonomi | Karrieremuligheter

Nederst på denne siden kan du også lese intervjuer med våre tidligere studenter, og lære mer om hva de gjør på sine arbeidsplasser.

Næringslivkontakt i studenttiden

Fagutvalget til informatikk har en egen komité som sørger for nær kontakt mellom studentene og deres fremtidige arbeidsgivere. Dette gjøres blant annet gjennom bedriftspresentasjoner hvor bedrifter tilbringer kvelder med studentene hvor de presenterer sine arbeidsmuligheter, holder kurs eller spanderer middag på studentene.

I tillegg til bedriftspresentasjoner arrangerer Bedriftskomitéen karrieredag for IT-studenter i Bergen. Les om bedriftskomitéen.