Klinisk institutt 1
Utstilling

Kunnskap om Kreft gjennom Kunst

Prosjektet Kunnskap om Kreft gjennom Kunst er igangsatt med starttilskudd fra UiB. Vi frister å bruke kunst i formidlingen av kreftbiologi. Kunstnere inviteres til diskusjoner om utvalgte aspekter av kreftbiologi og utfordres til å lage kunst av sin erfaring fra laboratoriet.

Neste
Immunforsvaret
IMMUNFORSVARET: Lars og Laila Lymfocytt er raske på banen, men dessverre så fryktelig lettlurte.
Kreftcellens slagord
KREFTCELLENS SLAGORD: Kreftcellen, spilt av Henriette Christie Ertsås, er god på vekst, men særlig regulert vekst er det neppe.
Norsk flyer
LISTIG PLAN: Lot du deg friste av kreftcellens listige plan? Den svindler og overtaler normale celler i kroppen til å overgi organer og regelrett bidra til invadering og vekst. Vi kan neppe klandre dem, det er nemlig ingen enkel sak å motstå kreftcellens manipulerende evner og vinnende sjarm.
Per Sakariassen/Colourbox
Frk. Carcinoma
INVADERT: Frk. Carcinoma har inntatt bedriften Kroppen.
Kari Blodkar
BLODSLIT: Kari Blodkar sliter seg ut for å forsyne Frk. Carcinoma med glukose og oksygen.
Frida Fibroblast
PRESSET: Frida Fibroblast er presset ut av kontoret sitt, men tilpasser seg de verste forhold.
Melkekjertelcellelaget
MELKEKJERTELLAGET: Melkekjertellaget gjør sitt beste for å holde kustus på hverandre.
Prosjektets logo
PROSJEKTETS LOGO: I hvilken kategori blir du plassert? Kreftpasient, kreftfri eller frisk? Er det virkelig så enkelt?
Kamelon
KAMELEON: Kreftcellen kan lett skifte form og funksjon.
Tarig Osman

Prosjektleder er Tarig Osman ved Klinisk Institutt 1, UiB. Tarig har bakgrunn som tannkirurg fra Universitetet i Khartoum, Sudan, og i 2014 fullførte han sin PhD ved UiB som fokuserte på cancer stem cell related markers i normale og nevroplast oral mucosa. Han har også vært post-doc ved Center for Cancer Biomarkers (CCBIO) fra 2014-2016, hvor han jobbet med eksperimentelle studier av angiogensis, tumor microenvironment og metastatic spread i undertyper av brystkreft. Han er for tiden ansatt ved the Renal Research Group (50%) og the Tissue engineering group (50%) ved UiB.

Henriette Christie Ertsås spiller rollen som kreftcellen, og er gjesteforsker ved Klinisk institutt 1. Hun er molekylærbiolog, har en PhD fra Institutt for biomedisin og CCBIO og forsker på aldersavhengig kreft ved CCBIO. Hun bruker skuespillerutdannelsen sin til å fortelle historien om den forunderlige biologien på en unik måte.

Utstillingsprogram

• Visning av KORTFILMER om kreftcellen – Hun er Verdens Verste Kollega. Ansatt i bedriften Kroppen, der hun misbruker sin stilling på det groveste.
  • REBUSLØP gjennom risikofaktorer for å utvikle kreft.
  • FORESTILLING: “Stine Stamcelle Finner Seg Selv”. En forestilling om identitet og fenotypisk plastisitet.
  • KREFTCELLE PÅ VEGGEN: Malerier og foto
  • HOS LEGEN: Hva utgjør spåkulen vi trenger for å kunne forutsi pasientens fremtid? Beregn utviklingen av en kreftsykdom.

Ekstraprogram Lanseringsfest 25.10

• SKJULT TEATER: Smakebiter fra flere kortfilmer i serien
  • PODCAST-innspilling: Utfordringer knyttet til fremtidens skreddersydde kreftbehandling
  • KURS i KARSINOM. Kreftcellens strategier i ledelse og lidelse. Tips for fremadstormende entreprenører.

Se her for oppdateringer av programmet, tid og sted: https://www.facebook.com/events/692624364540295/?active_tab=about