Institutt for sosialantropologi
Møt våre masterstudenter

Guro V. Skeie - LHBT+ miliøet i Myanmar

Guro har drømt om feltarbeid siden barneskolen. Som fersk bachelorstudent bestemte hun seg for at det skulle foregå i Myanmar. Nå er hun på innspurten av masteroppgaven, om moralitet i LHBT+ miljøet i Yangon. – Vi er veldig heldige som får velge så fritt, og faktisk får muligheten til å forske på egenhånd, sier hun.

År påbegynt grad: 2018

Faglig veileder: Olaf H. Smedal

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
Feltarbeid hadde lenge vært en romantisert drøm. En klassekamerat av meg på barneskolen gikk et år på skole i Mosambique mens hennes antropologfar gjorde feltarbeid. Jeg var så misunnelig og nysgjerrig; tenk å kunne få bo i et fjernt land og lære deres kultur! Det ble nok sådd et frø allerede da, og feltarbeidet har vært gulroten gjennom bachelorløpet.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Jeg tok ett års pause mellom bachelor og master, for å forberede meg på det jeg hadde i vente. Jeg tok språkkurs i burmesisk i Yangon og jobbet på en burmesisk skole mens jeg tok noen frie studiepoeng her ved UiB på si. Jeg ble dog aldri godt nok forberedt, og det tror jeg heller ikke man kan bli.

Master er mye tøffere enn bachelor, men også mye kjekkere! Man har jo allerede et teoretisk grunnlag når man begynner på master, så jeg følte det var separasjonen fra de trygge omgivelsene som var mest utfordrende.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
Hvor skal man starte; det første som slår meg nå i skriveprosessen, er hvor flink man blir til å disiplinere seg selv. Man gjør det ikke bare fordi man må, men når man skriver sitt eget verk, unngår man å sluntre i svingene. Både nå i skriveprosessen, samt i felt, lærer man å plukke opp detaljer, og å se små hendelser eller livshistorier i lys av strukturelle forutsetninger.

Gjennom feltarbeidet blir man på mange måte drillet og utfordret i det å være (med)menneske; å forstå andre på deres premisser innebærer å være fleksibel og tilpasningsdyktig, og gjennom prosessen hvor man lytter, observerer og lærer av andre, får man også gode innsikter om en selv.

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg skrev om teknologisk kultivering av kunnskap, der jeg sammenlignet den sosiokulturelle verdien av hvordan kunnskap kultiveres i Sørøst-Asia. Jeg valgte tema i lys av de globale utfordringene vi nå står ovenfor knyttet til spredningen av falske nyheter. Vi lever i en tid der vi drukner i informasjon, og samtidig streber etter visdom. Kunnskap er makt, og samfunnsforskere er i en unik posisjon til å avdekke definisjonsmakter og hvordan kunnskap legitimeres og naturaliseres.

Hva skriver du masteroppgaven din om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Mitt masterprosjekt er en urban studie av moralitet i LHBT+ miliøet i Yangon, i buddhistiske Myanmar. Gjennom syv måneder fulgte jeg unge seksuelle minoriteter i et fundamentalt religiøst og hierarkisk land, som streber etter rettigheter som likeverd og uavhengighet.

Dette prosjektet tar identitet, kjærlighet, autonomi og avhengighet som utgangspunkt for å forstå de moralske og kulturelle normene i et land i rask utvikling. Etter å ha opplevd både den første og andre Pride festivalen i Myanmars historie, ble jeg interessert i å studere hvordan Burmesere forstår kjønnsrelasjoner og seksualitet i overgangsfasen fra militærregime til en (mer) demokratisk styreform. Myanmar som feltdestinasjon hadde jeg derimot bestemt meg for allerede første året på bachelor.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
Feltarbeidet i seg selv er det kuleste jeg noen gang har gjort, og står nok som det beste minnet. Hverdagslige stunder med gode studiekamerater på lesesalen, lunsjrommet eller på fest, vil også bli savnet.

Hvorfor bør nye søkerer velge master i sosialantropologi?
Fordi det gir deg en unik kompetanse innenfor noe som interesserer nettopp deg. Vi er veldig heldige på master i sosialantropologi som får velge så fritt, og faktisk får muligheten til å forske på egenhånd. Det er en gave. I tillegg er man omgitt av dyktige ansatte som veileder og beroliger deg når man er usikker på om man egentlig er klar for å stå på egne bein. For det blir man, etterhvert.

Har du tips til ferske masterstudenter?
Ha troen på deg selv, og ikke glem grunnlaget du har med deg fra bachelor; det er fundamentet for det du nå skal lære.

Har du vært på utveksling? Hvordan var det? Hva lærte du?
Jeg var på utveksling to semestre i 2016; først ved København universitet, så ved Chulalongkorn University i Bangkok, Thailand. Utveksling var ekstremt lærerikt og har formet mine akademiske og geografiske interesser. Mye av det jeg lærte på utveksling danner fundamentet for masteroppgaven min. I tillegg er utveksling veldig moro, og det har gitt meg et globalt nettverk av vennskap.

Hva tenker du å gjøre etter mastergraden din?
På sikt har jeg veldig lyst å forske videre i Myanmar, men enn så lenge holder jeg alle dører åpne.