Institutt for sosialantropologi
møt våre masterstudenter

Lisa Åsberg - tilhørere av Sverigedemokraterna

Lisa har lenge vært interessert i høyrepopulistiske bevegelser. Hun skrev bacheloroppgave om The English Defence League og gjør nå feltarbeid blant tilhørere av Sverigedemokraterna i en svensk storby. Drømmejobben er å kunne forske på ekstremisme på fulltid.

Det er jo alltid spesielt å begynne med et eget stort prosjekt, men med uvurderlige medstudenter og forelesere går det fint

År påbegynt grad: 2019

Faglig veileder: Iselin Åsedotter Strønen

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
Jeg syns faget tilbyr en mulighet for å forstå fenomener i dybden, og jeg ville ha sjansen å fordype meg skikkelig i ting jeg er interessert i. Det er også veldig spennende å få gjøre noe mer praktisk og selvstendig og bruke det vi lært oss på bachelor i praksis.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Veldig bra! Mye av det teoretiske fra bachelor er gode referansepunkter for å forstå masterpensum bedre. Jeg tror de fleste av oss opplever at det er et litt høyere tempo på master enn på bachelor, og det er jo alltid spesielt å begynne med et eget stort prosjekt, men med uvurderlige medstudenter og forelesere går det fint.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
Det er mange ferdigheter og egenskaper man tilegner seg i løpet av en mastergrad, men fremfor alt vil jeg si at man blir litt tøffere, lærer seg stå i litt ukomfortable og kleine situasjoner, og å takle mange forskjellige typer mennesker. Man må også lære seg å møte mennesker med åpenhet og empati og gå i deres sko, og det er litt som å utforske en ny verden. I tillegg får en selvfølgelig også kompetanse på området en skriver om og bedriver selvstendig forskning.

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg skrev om The English Defence League (EDL) (en islamofobisk og nynasjonalistisk bevegelse i England), etnisitet og integrering. Jeg var interessert i fremveksten av høyrepopulistiske bevegelser og politiske partier og ville få en bedre forståelse av hva som trekker mennesker til slike ideologier.

Hva skal du skrive masteroppgaven om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg bygger egentlig videre på temaet i min bacheloroppgave og studerer politikere for Sverigedemokraterna, et parti i Sverige som ofte defineres som innvandringsfientlig og høyrepopulistisk. Partiet har vokst enormt de siste 20 årene og spesielt siden flyktningbølgen 2015. Jeg er interessert i å forstå hvorfor de er innvandringskritiske, hvordan de tenker rundt blant annet konservatisme, nasjonalisme, og feminisme, og hvorfor de stoler så lite på mainstream media og andre etablerte politiske partier.

Det kan kanskje virke rart at samme fag kan studere hekseri i Azande og politikere i Sverige, men med antropologiske verktøy vil jeg si at jeg får en bedre forståelse av idéene og menneskene bak partiet enn jeg hadde fått ellers. Det å høre hva folk sier og se hva de gjør over lang tid gir deg en innblikk i menneskers verdener som du ikke får på avstand.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
En skikkelig dritdag tre dager før eksamen. Klokken var etter 18, vi hadde pugget og hatt kollokvie hele dagen, alle var stressede og slitne. Så gikk vi ned til Diskuterbar og tok et glass vin. De som ikke satt på mobilene snakket så vidt. Så gikk vi opp til lesesalen i 8. etasje igjen, og jeg har aldri vært så stolt over noen som jeg var over oss da.

Hvorfor bør nye søkere velge master i sosialantropologi?
Det er en mulighet å nerde seg ned i noe som en virkelig brenner for, samtidig som en garantert kommer til å utfordre seg selv og ekspandere sitt verdensbilde og forståelse. Det er også en sjanse å omsette alt man har lært i teorien til praksis – og det er veldig gøy å være i felt!

I tillegg tror jeg at antropologi kommer til å bli enda viktigere fremover i en verden av kjapp klikk-journalistikk og fake news. Da tror jeg det trengs en langsom, skikkelig forskning som ser kompleksiteten i verden. Søk fordi det er en sjelden og gyllen mulighet til å gjøre noe som både er gøy og som trengs i samfunnet!

Har du tips til ferske masterstudenter?
Slapp av. Det er helt normalt å ikke vite hva du driver med. Ta hjelp av dine klassekamerater og forelesere. Ingen kommer til å synes du er dum. Alle sliter. Les litt hver dag og husk å ta en øl av og til, balansen er viktig. Del opp alle skumle ting i små deler og ta én ting om gangen.

Hva tenker du å gjøre etter mastergraden din?
Sannsynligvis en ph.d., og jeg skulle gjerne jobbet på et senter for ekstremismeforskning eller noe lignende etterpå.