Institutt for sosialantropologi
Utdanning

Hvorfor ta en master i sosialantropologi?

Masterprogrammet ved Institutt for sosialantropologi høster lovord fra både studenter og fagmiljø, men hva innebærer det egentlig å være masterstudent hos oss?

Bilder fra feltarbeid over hele verden
Institutt for sosialantropologi

Vårt masterprogram er unikt i Norge - for etter bare et halvt år med kurs jobber våre masterstudenter som selvstendige forskere i ett og et halvt år.

Fritt valg av tematikk og region

Når du begynner som masterstudent hos oss, velger du fritt tematikk og region for ditt masterprosjekt. Det vil si at du har mulighet til å fordype deg i alle områder innenfor sosialantropologi. Våre masterstudenter har forsket på alt fra gig økonomi i Berlin, flyktninger i Norge, kvinners liv i Oman, politisk mobilisering i Hong Kong, til ritualer i Amasonas.

Det kan være lurt å ha tenkt på mulige masterprosjekt mens du går på bachelorprogrammet, men de fleste begynner på masterstudiet uten en klart prosjektidé. Våre dyktige faglige ansatte vil hjelpe deg med å finne et masterprosjekt som kan passe for deg. Her hos oss får du tett oppfølging underveis, du får tildelt personlig veileder tidlig i første semester som du vil samarbeide med i utviklingen av eget prosjektet, og gjennom hele masterstudiet.

Bli en det av et større forskningsprosjekt

Velger du et tema for masterprosjektet ditt som passer inn i forskningsprosjekt eller -grupper etablert ved instituttet, vil det være muligheter for å knytte seg til dem. På den måten kan du bli en del av et forskningsnettverk som kan være til stor hjelp for gjennomføringen av masterprosjektet ditt. Du kan lese om pågående forskning på instituttet nederst på siden.

Hvor kan jeg gjøre feltarbeid?

Du har mulighet til å reise på feltarbeid til stort sett alle deler av verden. Selv om mange velger å reise til andre land for å gjøre feltarbeid, gjør cirka en tredjedel feltarbeid i Norge. Feltarbeidet varer ett helt semester, og det er da du samler inn egen data som du skal bruke i masteroppgaven din. Dersom du velger å gjøre feltarbeid i et land som snakker et språk du ikke behersker spesielt godt, anbefaler vi at du i forkant av feltarbeidet tar språkkurs, som kan finansieres av lånekassen.

Hva koster det?

Utgiftene på feltarbeidet må dekkes gjennom lån og stipend fra lånekassen, i tillegg til at alle kan få reisestøtte til datainnsamling fra Det samfunnsvitenskapelige fakultetet. Det finnes også en rekke andre stipender det kan være nyttig å søke på som masterstudent. Informasjon om dette får du etter oppstart på programmet.

Oppbygning av masterstudiet

Første semester på masterprogrammet starter med at du melder inn mulig tematikker og/eller region du vil utforske nærmere, og på bakgrunn av det får du tildelt en faglig veileder som skal følge deg gjennom hele masterprosjektet.

Det første semesteret følger du tre emner: SANT300 Antropologisk kunnskapsproduksjon og etnografisk praksis, SANT302 Individuell prosjektutvikling, og i tillegg velger du ett av flere tematiske emner som tilbys innen pågående antropologisk forskning ved instituttet. Disse emnene vil variere fra høst til høst.

Høst 2024 kan du velge mellom disse tre kursene:

• SANT310-2 Current Anthropological Research: Sensory Worlds Across Times and Cultures
  • SANT310-4 Current Anthropological Research: The Class on Class: Towards an Anthropology of Capitalism
  • SANT310-5 Current Anthropological Research: Ocean Anthropology

I det andre semesteret gjennomfører du feltarbeid (SANT320 Praktisk metodekurs: Antropologisk feltarbeid), mens du i de to siste semestrene har all tid dedikert til å skrive en masteroppgave (SANT350). Mens du skriver på masteroppgaven følger du skriveseminarer som drives av en faglig ansatt, hvor du lærer å gi og få tilbakemelding på skriftlig materiale, i tillegg får du tett oppfølging av din egen veileder.

Hva kan man bli?

Å ta en mastergrad vil øke sjansene dine for å komme raskere ut i en relevant jobb. Antropologer arbeider i alle deler av samfunnet, noen får jobb på grunn av den generelle kompetansen de får gjennom å utvikle og gjennomføre prosjektarbeid, mens andre først og fremst blir anerkjent for sin tematiske og/eller regionale ekspertise. Ved å ta en master i sosialantropologi får du erfaring med prosjektutvikling og prosjektledelse. Feltarbeidet – med deltagende observasjon som metode - fremmer særlig selvstendighet, kompetanse i kommunikasjon og kulturoversetting, og evne til tilpasning og sosial samhandling.

Med evne til å tenke utenfor boksen og se sammenhenger mellom de små detaljene og det store bildet, blir antropologer ansatt i mange ulike sektorer. Våre tidligere studenter jobber i dag i alt fra internasjonale organisasjoner som Røde Kors eller FN, innenfor flyktning- og innvandringsfeltet, i rusomsorgen og i barnevernet, i både privat og offentlig forvaltning. Mange sosialantropologer jobber som kulturoversettere av ulik art, i stillinger som rådgivere, prosjektledere, formidlere og mye annet.

Noen eksempler på hvilke jobber man kan få etter endt utdanning kan du lese om i "Antropologer i arbeidslivet" som du finner nederst på siden. Der finner du også nettsider om karriereveier for samfunnsvitere.

Eksempler på generell kompetanse

• kan arbeide selvstendig med prosjektutvikling
  • kan utføre datainnsamling i nye miljø og håndtere komplekse sosiale situasjoner
  • kan håndtere uventede situasjoner og dilemma under forskingsprosessen
  • kan veksle perspektiv og stille nye spørsmål i lys av ny kunnskap
  • kan utfordre vedtatte sannheter om kulturelle og naturgitte forskjeller og likheter
  • kan selvstendig gjøre rede for og vurdere etiske og metodiske sider ved forskingsprosessen
  • har evne til selvstendig kritisk tenkning og bruk av analytiske begrep og perspektiv

Velkommen som masterstudent ved Institutt for sosialantropologi!