Bachelorprosjekt visuell kommunikasjon
Lågaregradsemne
- Studiepoeng
- 20
- Undervisningssemester
- Vår
- Emnekode
- VIS251
- Talet på semester
- 1
- Undervisningsspråk
- Skandinavisk
- Ressursar
- Timeplan
Emnebeskrivelse
Mål og innhald
Studentene velger selv tema, og faglig perspektiv innen visuell kommunikasjon. Denne perioden har fokus på selvstendige tematiske undersøkelser, analyse og refleksjon rundt innhentet informasjon og visuell utforsking, eksperimentering og utprøving av både konsept, metoder, visuelt materiale og medieformer.
Eksamensarbeidet forutsetter at studentene formulerer sin egen problemstilling og prosjektbeskrivelse, som blir godkjent av hovedveileder. Med utgangspunkt i utforsking og analyse av den aktuelle designsituasjonen, utvikler hver student et konsept som skal resultere i et konkret designprosjekt og en skriftlig refleksjon. Studentene velger selv relevante medier og flater for eget prosjekt.
Læringsutbyte
I sjette semester blir studentene vurdert på grunnlag av læringsmålene som er fastsatt for bachelorprogrammet og tilhørende vurderingskriterier for eksamen. Kandidater med fullført bachelorutdanning har følgende kvalifikasjoner:
Kunnskap og ferdigheter:
- kan realisere og formidle sine faglige intensjoner i et profesjonelt designfelt
- kan utvikle og gjennomføre prosjekter ved å kombinere relevante verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer for helhetlige designkonsepter
- kan utvikle design som uttrykker vilje til eksperimentering og evne til innlevelse i brukerens situasjon
- kan bruke sentrale teorier og relevant historisk kunnskap om design i egne prosjekter
- kan orientere seg i relevant forskning og anvende denne i eget arbeid
- kan reflektere kritisk over egen og andres designpraksis, og sette denne inn i en videre samfunnsmessig sammenheng.
Generell kompetanse:
- er åpen overfor nye faglige idéer og verdsetter diversitet i perspektiver på design
- kan ta hensyn til aktuelle og sosiale problemstillinger knyttet til design
- kan tilnærme seg ulike brukergrupper med forskjellige behov
- kan kommunisere muntlig og skriftlig om designfaglige problemstillinger, også med målgrupper utenfor eget fagmiljø
- kan ta ansvar for egen designfaglig utvikling
- kan bruke sin kompetanse i ulike arbeidssituasjoner gjennom kritisk og kreativ tenkning og praksis.
Fulltid/deltid
Studienivå (studiesyklus)
Undervisningssemester
Undervisningsstad
Krav til forkunnskapar
Krav til studierett
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsformer
Ved eksamensvurderingen blir studentene vurdert på grunnlag av læringsmålene som er fastsatt for bachelorprogrammet. Eksamen blir avsluttet med en presentasjon som inkluderer visning og kritisk vurdering av eksamensprosjektet, inkludert den skriftlige refleksjonen I emnet nyttar ein mappevurdering som vurderingsform.
Vurderingsgrunnlag
- Eksamensprosjekt; designfaglig/praktisk del
- Eksamensprosjekt; skriftlig refleksjon
- Muntlig redegjørelse for utvikling og gjennomføring av eksamensprosjektet under eksamensvurderingen.