Forskning

Nyhetsarkiv for Forskning

Fem forskere har fått 25 millioner hver til originale og banebrytende prosjekter gjennom et spleiselag mellom universitetet og Forskningsrådet. De utvalgte prosjektene skal flytte forskningsfronten gjennom samarbeid mellom flere forskjellige faggrupper.
Fra solsikker til sjøstjerner; symmetri vises overalt i biologien. Dette gjelder ikke bare ytre trekk – de molekylære «maskinene» som holder cellene våre i live er også slående symmetriske. Men hvorfor? Har evolusjonen en innebygd preferanse for symmetri?
Det humanistiske fakultet har tre finalistar i konkurransen om å bli Senter for framifrå forsking. Alle tre vil få ei påskjønning frå fakultetet, uavhengig av om dei når heilt til topps.
Universitetet i Bergen (UiB) får en viktig rolle med kompetansebygging og støtte til forskerne i det nye samarbeidet Norwegian Artificial Intelligence Cloud.
Lars T. Fadnes ved Institutt for global helse er initiativtaker bak en ny kalkulator som anslår hvor mange ekstra leveår man kan få ved kostholdsendringer.