Forskning

Nyhetsarkiv for Forskning

– I sommer skal vi undersøke mangan-avsetninger i et dypt havområde nord for Jan Mayen, og skaffe mer kunnskap om det biologiske livet i området. Dette er viktig for å kunne vurdere miljøkonsekvenser av eventuell industriell aktivitet.
Hvordan kan havvindturbiner festes til havbunnen og hvordan kan store mengder hydrogen mellomlagres på norsk sokkel? To nye forskningsprosjekter skal gi kunnskapsbidrag til et viktig felt for Norge.
Homokamp, kjønn, juridiske retter og transfobi i Ace Ventura. Vi har intervjuet forskere ved UiB som har sine perspektiver på skeivt kulturår.
Margunn Bjørnholt har fått Universitetsforlagets pris for beste nordiske tidsskriftartikkel i 2021 for sin artikkel om voldsutsatte mødre.
Universitetet i Bergen har produsert en serie om bærekraftig hav for FN. Denne er nå oversatt til FNs seks offisielle språk og når ut til nær tre milliarder mennesker som har ett av disse språkene som sitt førstespråk.
H.K.H. Kronprins Haakon overrakte i dag Holbergprisen til den amerikanske professoren i vitenskaps- og teknologistudier Sheila Jasanoff, under en seremoni i Universitetsaulaen i Bergen. Nils Klim-prisen ble overrakt til teologen Elisa Uusimäki.
Ny innsikt i evolusjonen og opprinnelsen til det unike botaniske mangfoldet på afrikanske høyfjell er blitt publisert i PNAS.