Nyhetsarkiv for Forskning

Madelen Hegrestad er nylig ferdig med sitt masterprosjekt om forekomsten av mikroplast i Stillehavet. Som del av prosjektet gjennomførte hun et unikt feltarbeid om bord på Statsraad Lehmkuhl.
Eviny og Universitetet i Bergen (UiB) har inngått en samarbeidsavtale om forskning på havvind. Avtalen gjelder i første omgang for ett år, men kan bli forlenget.
Bergen Centre for Ethics and Priority Setting in Health og Senter for digitale fortellinger er tildelt den høythengende statusen Senter for fremragende forskning (SFF) av Norges forskningsråd.
Matmangel grunnet klimaendringer bidro til internasjonal konflikt i oldtidsbyen Palmyra og førte til byens undergang, viser ny forskning.
En ny artikkel i tidsskriftet Cell Systems viser at alle cellulære «kraftverk», som mitokondrier, plantekloroplaster og flere, har utviklet seg i henhold til et universelt sett med regler.
Cecilie Svanes brukte såkornmidlene hun fikk fra WUN til å bygge et internasjonalt nettverk som i neste omgang førte til støtte fra EUs Horizon-program.
En ny UiB-studie viser at antipsykotiske legemidler er forbundet med betydelig reduksjon i risikoen for aggressiv og utagerende adferd blant schizofreni-pasienter. Samtidig viser studien at bruk av beroligende medisiner kan virke mot sin hensikt.
En mobil og bærbar hjernescanner kan måle funksjoner og områder i hjernen mens personen bærer utstyret på kroppen. Det åpner for helt nye muligheter både innen grunnforskning, klinisk forskning og opplæring.
Forskere ved Universitetet i Bergen mener elektrostimulerende behandling (ECT) kan bidra til at hjernen bygger seg opp igjen hos pasienter med alvorlige psykiske plager. Nå vil forskermiljøet gå i bresjen for å styrke det internasjonale samarbeidet på feltet.
Ein supermodell som kan varsle tørke opptil eit år på førehand, og eit overvakingssystem for vatn i atmosfæren som kan finne ut kor snø kjem frå, er vurdert av EU til å ha så stor samfunnsnytte at dei har fått særleg finansiering for å bli utvikla vidare.
Personer som har tatt flere influensavaksiner i fortiden utvikler et immunforsvar som er bedre rustet til å takle fremtidige virus, viser ny UiB-forskning.