Nyhetsarkiv for Forskning

De friske barna hadde størst sjanse for gjentagende antibiotikabehandling. – Kan tyde på at det er adferdsmessige faktorer hos legen eller foreldrene som virker inn, sier stipendiat Christian Thaulow.
I en storstilt flykampanje skal forskere for første gang følge vannmolekyler fra de letter fra havet til de lander som regn eller snø over Norge.
Ny studie fra Senter for Diabetesforskning ved UiB viser at gener som regulerer appetitt påvirker vektutviklingen til barn. Dette åpner for utvikling av medikamentell behandling av overvekt og fedme.
Nybrottsarbeid fra forskere ved UiB og Haukeland viser at det å engasjere hele familien i behandlingen av alvorlig fedme hos unge kan gi bedre resultater enn tradisjonell behandling. Nå skal resultatene fra Bergen brukes i en stor multisenterstudie på barn og overvekt.
Kor budde er kvar enkelt av oss til å skaffe oss rett informasjon og engasjere oss når det trengs? Medieprofessor Hallvard Moe får prestisjestipendet ERC Consolidator Grant frå EU for å betre skjøne vanlege folk si evne til å skaffe seg informasjon og engasjere seg i demokratiet.
Hallvard Moe, Pawel Burkhardt, Vadim Kimmelman og Carlo Koos har fått de første ERC-tildelingene fra EUs nye forskningsprogram Horisont Europa.
Gabriele de Seta forsker på hvordan vi samhandler med digitale medier i hverdagen. Nå får han Prisen for unge forskere for sitt fremragende arbeid.
Det ble i dag kunngjort at Holbergprisen 2022 tildeles amerikanske Sheila Jasanoff for hennes fremragende forskning innen vitenskaps- og teknologistudier. Nils Klim-prisen går til finske Elisa Uusimäki.
Lingvistikkprofessor Vadim Kimmelman mottar høythengende midler fra EU. Nå får han bygge et forskerteam som skal utforske ulike egenskaper i fem forskjellige tegnspråk.
Ved det nye K. G. Jebsen-senteret skal det forskes på årsaker til og behandling av Parkinsons sykdom. Senteret er ledet av Charalampos Tzoulis ved Klinisk institutt 1.
Forskere i Bergen har funnet at tilskudd med et spesielt B-vitamin øker nivået av NAD i menneskehjernen, noe som kan være svært gunstig for mennesker med hjernesykdommer som for eksempel Parkinsons sykdom.