Hjem
Ingrid Hallands bilde
Foto:
Håkon Borg/MAGPIE
  • E-postingrid.halland@uib.no
  • Telefon+47 55 58 30 48
  • Besøksadresse
    HF-bygget
    Sydnesplassen 7
    5020 Bergen
    Rom 
    363A
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen

Ingrid Halland er arkitekturhistoriker og kunstkritiker. Ved UiB underviser hun i arkitekturhistorie, kunstteori og estetikk (hovedsaklig 1900-tallet og samtid), og er i tillegg fagkoordinator for kunsthistorie.  

Hun er førsteamanuensis II ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) hvor hun underviser på PhD-programmet.

Forskningsinteresser: kunst og arkitektur fra 1960- og 1970-tallet, samtidskunst, materialhistorie (spesielt platikk, betong og titandioksid), kybernetikk/systemteori, miljøhumaniora, systembiologi, økologiske teorier, kontinental filososofi/estetikk, utstillingshistorie og museologi.

Akademiske tekster er publisert i tidsskrifter som Log, Journal of Design History, Arkitektur N, Kunst og kultur og Nordisk museologi, og hennes arbeid som kunstkritiker er utgitt i museumskataloger og kunstnerbøker. Boken Ung Uro: Unsettling Climates in Nordic Art, Architecture & Design ble publisert av Cappelen Damm Akademisk i 2021. Halland er i tillegg grunnlegger og redaktør av publiseringsplattformen Metode, som utgis av ROM for kunst og arkitektur

Halland leder forskningsprosjektet «How Norway Made the World Whiter», som er finansiert av Norges forskningsråd (Forskerprosjekt for fornyelse, 2022 – 2027). Hun er også delprosjektleder av forskningsprosjektet «The Materiality of White», som er ledet av førsteamanuensis Marte Johnslien ved Kunsthøgskolen i Oslo. Dette prosjektet er finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (DIKU, 2022 – 2025).

Jeg veileder MA-prosjekter innen arkitekturhistorie, designhistorie, kunst fra 1900-tallet, samtidskunst, museologi, kunstteori og kunsthistoriografi.

 

Undervisning høsten 2022

KUN108 Art, Architecture and Visual Culture 1950-today (Høsten 2022 undervises dette emmet på engelsk)

KUN254 Moderne og samtidskunst med bacheloroppgåve (Tema høsten 2022 'Utstillingen som forskning')

Undervisning våren 2022

KUN106 - Kunst, arkitektur og visuell kultur 1750-1950 (emneansvarlig)

KUN201 - Kunstteori, estetikk og historiografi 

Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2020). The Unstable Object: Glifo, Blow and Sacco at MoMA, 1972. Journal of Design History. 329-345.
  • Vis forfatter(e) (2019). Being Plastic. Log.
  • Vis forfatter(e) (2019). Arkitekturteoriens nye relevans. Arkitektur N.
  • Vis forfatter(e) (2016). Hvor er nødutgangen? Spekulativ kunsthistorie i antropocen. Kunst og kultur. 208-217.
  • Vis forfatter(e) (2016). (Re)working the Past, (Dis)playing the Future. Italy: The New Domestic Landscape at MoMA, 1972. Proceedings of DRS.
  • Vis forfatter(e) (2013). Systematikk og kulturhistorie: Jens Thiis, Hans Dedekam og debatten om en utstillingsreform. Kunst og kultur. 92-103.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). Design, Anti-Design and Speculative Design, c. 1970 .
  • Vis forfatter(e) (2022). Book launch conversation with Anna Ulrikke Andersen.
  • Vis forfatter(e) (2021). Objective Enactive - Artist talk .
  • Vis forfatter(e) (2021). How Norway Made the World Whiter.
  • Vis forfatter(e) (2021). Crafting Design Theories for Change.
  • Vis forfatter(e) (2021). A History of Systems and Ethics.
  • Vis forfatter(e) (2021). Er byen en hjerne? Kybernetikk, globalisering og urbanisme ca. 1970.
  • Vis forfatter(e) (2020). Systems of Delos: Biology, Urbanism, Epistemology.
  • Vis forfatter(e) (2020). Negation and Speculation: On Critical Design.
  • Vis forfatter(e) (2020). Deep Ecology: History, Theory, Ethics .
  • Vis forfatter(e) (2019). Plattform for ung kunst og kritikk?
  • Vis forfatter(e) (2019). Om Johanne Hestvolds 'Beholdere' og nyere kunstfilosofi.
  • Vis forfatter(e) (2019). Klima for kritikk (arrangør av seminaret og leder av paneldebatt).
  • Vis forfatter(e) (2019). Degrowth Tendencies of the Norwegian Deep Ecology Movement.
  • Vis forfatter(e) (2018). (V)endepunkt. Kunst og tenkning etter postmodernismen.
  • Vis forfatter(e) (2016). Microenvironments, 1972: Eleven Episodes About an Uncertain Future.
  • Vis forfatter(e) (2016). Displaying the Future: A Journey Into the Unknown.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2021). Artist talk by Petrine Vinje: “Objective Enactive”.
  • Vis forfatter(e) (2020). Livsfugen i Kristiansand.
  • Vis forfatter(e) (2020). Fra hvitt til jord: Samtale med Marte Johnslien.
  • Vis forfatter(e) (2020). Air Conditions: Marte Eknæs - Forms of Flexibility .
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). The Materiality of White.
  • Vis forfatter(e) (2022). Material Withdraw: How Modernism Made the Surface Invisible.
  • Vis forfatter(e) (2022). From White Modernism to Human Tissue: The Toxic Entanglements of Titanium Dioxide.
  • Vis forfatter(e) (2021). White Entanglements: On Teaching Titanium White.
  • Vis forfatter(e) (2021). From White Walls to Human Cells: The Surface Sustainability of Titanium Dioxide, 1916-Present .
  • Vis forfatter(e) (2019). “The Universitas 1972: 'Radical Left' and 'Right-Wing Technocrats'”.
  • Vis forfatter(e) (2019). Notes on Flexibility.
  • Vis forfatter(e) (2019). Delos Ouroboros: Cybernetics/Brain/Epistemology.
  • Vis forfatter(e) (2019). Are We Plastic? Art and Thinking After Plastic.
  • Vis forfatter(e) (2019). Are We Plastic? Art and Thinking After Plastic.
  • Vis forfatter(e) (2018). Why We Must Destroy the Environment.
  • Vis forfatter(e) (2018). Notes on Ecology, Environmental Humanities, and Inescapabilty.
  • Vis forfatter(e) (2018). Are We Plastic? On Speculative Design and Gaetano Pesce's Plastic Bunker from the Year 3072.
  • Vis forfatter(e) (2018). 'Nothing better than a touch of ecology and catastrophe.' On Jean Baudrillard’s Attempt to Destroy the Environment, 1970.
  • Vis forfatter(e) (2017). Plastic: Physical and Metaphysical Destructiveness.
  • Vis forfatter(e) (2017). Hva er kunsthistorisk forskning? Om nyere tendenser i kunsthistoriefaget.
  • Vis forfatter(e) (2017). Design og anti-design: Aktivisme, estetikk og politikk.
  • Vis forfatter(e) (2017). Air Conditions: A Discussion on Architectural Aerodynamics.
  • Vis forfatter(e) (2016). ‘The Vegetable Garden’ at MoMA, 1972: An Eco-Survival Device for the Anthropocene.
  • Vis forfatter(e) (2016). Plastics and Plasticity: Gaetano Pesce in 1972, 2013 and 3000.
  • Vis forfatter(e) (2016). (Re)working the Past, (Dis)playing the Future: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
  • Vis forfatter(e) (2015). What Can Theory Do?
  • Vis forfatter(e) (2015). Utstillingens iverksettelseskraft. Italy: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
  • Vis forfatter(e) (2015). These machines are switched on.
  • Vis forfatter(e) (2015). Power to the Object! Towards an Objectification of Exhibitions.
  • Vis forfatter(e) (2013). Jens Thiis og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum som aktører i den europeiske utstillingsreformen.
  • Vis forfatter(e) (2012). Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer.
Annen presentasjon
  • Vis forfatter(e) (2022). Kunsthistorie vs kunstnerisk forskning? .
Short communication
  • Vis forfatter(e) (2022). Ordet «kvit» er ikkje i seg sjølv rasistisk, sa professoren. Då vart det bråk. Khrono.no.
  • Vis forfatter(e) (2021). Debatten går, kan man bytte navn på kunstverk? Tja, sier kunsthistorikere. Khrono.no.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2022). Design in museums 2022: Towards an ethical design aesthetic . Formkraft.
  • Vis forfatter(e) (2022). Design i utakt. Morgenbladet.
  • Vis forfatter(e) (2019). The Homogeneous Community. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2019). Purisme nå. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2018). Den norske popkunstens uventede kraft. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2017). Museum Without Walls. Kunstkritikk International Edition.
  • Vis forfatter(e) (2017). En verden uten kontinuitet. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2016). Museumsforteljingar: Vi og dei andre i kulturhistoriske museum. Sigrid Lien og Hilde Wallum Nielssen . Kunst og kultur. 191-192.
  • Vis forfatter(e) (2015). Ting og rom. Norvegiska Romá - Norske sigøynere på Oslo museum. Nordisk Museologi. 142-148.
Fagbok
  • Vis forfatter(e) (2021). Ung Uro: Unsettling Climates in Nordic Art, Architecture and Design. Cappelen Damm Akademisk.
  • Vis forfatter(e) (2018). A Square on a Sphere: Marte Johnslien. Uten tittel.
Mastergradsoppgave
  • Vis forfatter(e) (2012). Utstillingsreform: En studie av Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer 1895-1905 .
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). Den grønne kuben. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2020). Relasjonell skulptur. Emosjonell kunstner. Kunsthåndverk.
  • Vis forfatter(e) (2017). Air-condition er vår tids eksistensielle betingelse. Kunstkritikk.no.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (2017). Når kunst blir bevis. Kunstkritikk.no.
  • Vis forfatter(e) (2015). Spekulativt om Snorre-tegninger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2022). Becoming with Architecture: Making the Abstracted Space through Works and Words.
  • Vis forfatter(e) (2018). Error Earth: Displaying Deep Cybernetics in "The Universitas Project" and Italy: The New Domestic Landscape, 1972.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2022). Vil ha mer kunstnerisk forskning.
  • Vis forfatter(e) (2022). Norway’s ilmenite: where history and innovation combine.
  • Vis forfatter(e) (2022). I Sokndal kom inspirasjonen til det som ble et verdensfenomen: Nå startes forskningsprosjekt med millionbudsjett for å lære mer om oppfinnelsen.
  • Vis forfatter(e) (2022). 'Hånden bag det hele' av Heidi Laura.
  • Vis forfatter(e) (2018). Er Saccosekken farlig?
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2019). Beholder: or, the Unthought’s Negation. An Essay on Johanne Hestvold’s Sculptures . 24 sider.
  • Vis forfatter(e) (2018). (V)endepunkt: Plastikk og plastisitet i 1972/3072. 11 sider.
  • Vis forfatter(e) (2014). Fra system til kontekst: En utstillingsreform på tvers.
Kunstutstilling
  • Vis forfatter(e) (2021). Urban Ecologies After A.I.
  • Vis forfatter(e) (2019). Unbroken Return.
  • Vis forfatter(e) (2019). Notes on Flexibility: On Radical Inflatables, Design Thinking, and Marte Eknæs' 'Air Body'.
Utstillingskatalog
  • Vis forfatter(e) (2018). A Square on A Sphere.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
  • Vis forfatter(e) (2015). Norwegian Design.
Fagartikkel
  • Vis forfatter(e) (2019). Kunstfilosofi etter relasjoner. Contemporary Art Stavanger.
Intervju tidsskrift
  • Vis forfatter(e) (2020). Forskning for alle. Kunstkritikk.no.

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

  • Leder av forskningsprosjektet «How Norway Made the World Whiter», finansiert av Norges forskningsråd (Forskerprosjekt for fornyelse, 2022 – 2027).

  • Delprosjektleder av forskningsprosjektet «The Materiality of White», som er ledet av førsteamanuensis Marte Johnslien ved Kunsthøgskolen i Oslo. Dette prosjektet er finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (DIKU, 2022 – 2025).