Ingrid Halland
- E-postIngrid.Halland@uib.no
- Telefon+47 55 58 30 48+47 991 58 421
- BesøksadresseHF-byggetSydnesplassen 75020 BergenRom363A
- PostadressePostboks 78055020 Bergen
Ingrid Halland er arkitekturhistoriker og kunstkritiker. Ved UiB underviser hun i arkitekturhistorie, kunstteori og estetikk (hovedsaklig 1900-tallet og samtid), og er i tillegg fagkoordinator for kunsthistorie.
Hun er førsteamanuensis II ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) hvor hun underviser på PhD-programmet.
Forskningsinteresser: kunst og arkitektur fra 1960- og 1970-tallet, samtidskunst, materialhistorie (spesielt platikk, betong og titandioksid), kybernetikk/systemteori, miljøhumaniora, systembiologi, økologiske teorier, kontinental filososofi/estetikk, utstillingshistorie og museologi.
Akademiske tekster er publisert i tidsskrifter som Log, Journal of Design History, Arkitektur N, Kunst og kultur og Nordisk museologi, og hennes arbeid som kunstkritiker er utgitt i museumskataloger og kunstnerbøker.
Ny bok: Ung Uro: Unsettling Climates in Nordic Art, Architecture & Design (Cappelen Damm Akademisk, 2021)
Jeg veileder MA-prosjekter innen arkitekturhistorie, designhistorie, kunst fra 1900-tallet, samtidskunst, museologi, kunstteori og kunsthistoriografi.
Undervisning høsten 2022
KUN108 Art, Architecture and Visual Culture 1950-today (Høsten 2022 undervises dette emmet på engelsk)
KUN254 Moderne og samtidskunst med bacheloroppgåve (Tema høsten 2022 'Utstillingen som forskning')
Undervisning våren 2022
KUN106 - Kunst, arkitektur og visuell kultur 1750-1950 (emneansvarlig)
- (2020). The Unstable Object: Glifo, Blow, and Sacco at MoMA, 1972. Journal of Design History. 329-345.
- (2019). Being Plastic. Log.
- (2019). Arkitekturteoriens nye relevans. Arkitektur N.
- (2016). Hvor er nødutgangen? Spekulativ kunsthistorie i antropocen. Kunst og kultur. 208-217.
- (2016). (Re)working the Past, (Dis)playing the Future. Italy: The New Domestic Landscape at MoMA, 1972. Proceedings of DRS.
- (2013). Systematikk og kulturhistorie: Jens Thiis, Hans Dedekam og debatten om en utstillingsreform. Kunst og kultur. 92-103.
- (2022). Design, Anti-Design and Speculative Design, c. 1970 .
- (2022). Book launch conversation with Anna Ulrikke Andersen.
- (2021). Objective Enactive - Artist talk .
- (2021). How Norway Made the World Whiter.
- (2021). Crafting Design Theories for Change.
- (2021). A History of Systems and Ethics.
- (2021). Er byen en hjerne? Kybernetikk, globalisering og urbanisme ca. 1970.
- (2020). Systems of Delos: Biology, Urbanism, Epistemology.
- (2020). Negation and Speculation: On Critical Design.
- (2020). Deep Ecology: History, Theory, Ethics .
- (2019). Plattform for ung kunst og kritikk?
- (2019). Om Johanne Hestvolds 'Beholdere' og nyere kunstfilosofi.
- (2019). Klima for kritikk (arrangør av seminaret og leder av paneldebatt).
- (2019). Degrowth Tendencies of the Norwegian Deep Ecology Movement.
- (2018). (V)endepunkt. Kunst og tenkning etter postmodernismen.
- (2016). Microenvironments, 1972: Eleven Episodes About an Uncertain Future.
- (2016). Displaying the Future: A Journey Into the Unknown.
- (2021). Artist talk by Petrine Vinje: “Objective Enactive”.
- (2020). Livsfugen i Kristiansand.
- (2020). Fra hvitt til jord: Samtale med Marte Johnslien.
- (2020). Air Conditions: Marte Eknæs - Forms of Flexibility .
- (2022). The Materiality of White.
- (2022). Material Withdraw: How Modernism Made the Surface Invisible.
- (2022). From White Modernism to Human Tissue: The Toxic Entanglements of Titanium Dioxide.
- (2021). White Entanglements: On Teaching Titanium White.
- (2021). From White Walls to Human Cells: The Surface Sustainability of Titanium Dioxide, 1916-Present .
- (2019). “The Universitas 1972: 'Radical Left' and 'Right-Wing Technocrats'”.
- (2019). Notes on Flexibility.
- (2019). Delos Ouroboros: Cybernetics/Brain/Epistemology.
- (2019). Are We Plastic? Art and Thinking After Plastic.
- (2019). Are We Plastic? Art and Thinking After Plastic.
- (2018). Why We Must Destroy the Environment.
- (2018). Notes on Ecology, Environmental Humanities, and Inescapabilty.
- (2018). Are We Plastic? On Speculative Design and Gaetano Pesce's Plastic Bunker from the Year 3072.
- (2018). 'Nothing better than a touch of ecology and catastrophe.' On Jean Baudrillard’s Attempt to Destroy the Environment, 1970.
- (2017). Plastic: Physical and Metaphysical Destructiveness.
- (2017). Hva er kunsthistorisk forskning? Om nyere tendenser i kunsthistoriefaget.
- (2017). Design og anti-design: Aktivisme, estetikk og politikk.
- (2017). Air Conditions: A Discussion on Architectural Aerodynamics.
- (2016). ‘The Vegetable Garden’ at MoMA, 1972: An Eco-Survival Device for the Anthropocene.
- (2016). Plastics and Plasticity: Gaetano Pesce in 1972, 2013 and 3000.
- (2016). (Re)working the Past, (Dis)playing the Future: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
- (2015). What Can Theory Do?
- (2015). Utstillingens iverksettelseskraft. Italy: The New Domestic Landscape, MoMA, 1972.
- (2015). These machines are switched on.
- (2015). Power to the Object! Towards an Objectification of Exhibitions.
- (2013). Jens Thiis og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum som aktører i den europeiske utstillingsreformen.
- (2012). Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer.
- (2019). The Homogeneous Community. Kunstkritikk.no.
- (2019). Purisme nå. Kunstkritikk.no.
- (2018). Den norske popkunstens uventede kraft. Kunstkritikk.no.
- (2017). Museum Without Walls. Kunstkritikk International Edition.
- (2017). En verden uten kontinuitet. Kunstkritikk.no.
- (2016). Museumsforteljingar: Vi og dei andre i kulturhistoriske museum. Sigrid Lien og Hilde Wallum Nielssen . Kunst og kultur. 191-192.
- (2015). Ting og rom. Norvegiska Romá - Norske sigøynere på Oslo museum. Nordisk Museologi. 142-148.
- (2021). Ung Uro: Unsettling Climates in Nordic Art, Architecture and Design. Cappelen Damm Akademisk.
- (2018). A Square on a Sphere: Marte Johnslien. Uten tittel.
- (2012). Utstillingsreform: En studie av Jens Thiis og Hans Dedekams utstillingsstrategier for kunstindustrimuseer 1895-1905 .
- (2021). Den grønne kuben. Kunstkritikk.no.
- (2020). Relasjonell skulptur. Emosjonell kunstner. Kunsthåndverk.
- (2017). Air-condition er vår tids eksistensielle betingelse. Kunstkritikk.no.
- (2017). Når kunst blir bevis. Kunstkritikk.no.
- (2015). Spekulativt om Snorre-tegninger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2022). Becoming with Architecture: Making the Abstracted Space through Works and Words.
- (2018). Error Earth: Displaying Deep Cybernetics in "The Universitas Project" and Italy: The New Domestic Landscape, 1972.
- (2022). 'Hånden bag det hele' av Heidi Laura.
- (2018). Er Saccosekken farlig?
- (2019). Beholder: or, the Unthought’s Negation. An Essay on Johanne Hestvold’s Sculptures . 24 sider.
- (2018). (V)endepunkt: Plastikk og plastisitet i 1972/3072. 11 sider.
- (2014). Fra system til kontekst: En utstillingsreform på tvers.
- (2021). Urban Ecologies After A.I.
- (2019). Unbroken Return.
- (2019). Notes on Flexibility: On Radical Inflatables, Design Thinking, and Marte Eknæs' 'Air Body'.
- (2018). A Square on A Sphere.
- (2015). Norwegian Design.
- (2019). Kunstfilosofi etter relasjoner. Contemporary Art Stavanger.
- (2020). Forskning for alle. Kunstkritikk.no.