Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Sommeren 2024 var fire nye arkeologistudenter med på utgraving i Dörentrup, Tyskland. Utgravingen er et samarbeid med Universitetet i Cardiff, her kan du lese om studentenes erfaring med feltarbeidet.
Det var stor interesse for den første utgaven av UiB Innovasjonsfestival, 20. september. Viserektor Gottfried Greve håper arrangementet vil skape en ny giv for innovasjonskulturen ved UiB.
Korleis formar KI det kreative landskapet? Ei ny utstilling i Bergen møter utviklinga med kritisk og kreativt blikk.
I høst har studentpuben Ad fontes gjenoppstått i ny og oppusset versjon, noe HF-studentene ser ut til å sette pris på. Mange slanger seg i nye møbler og prater eller jobber med studier.
Det britiske vitenskapsakademiet for humaniora og samfunnsvitenskap tar hvert år opp et mindre antall internasjonale medlemmer fra utenfor Storbritannia. Et medlemskap her er en stor ære og anerkjennelse som sjelden tildeles forskere ved norske universiteter.
Tre studenter ved teatervitenskap på UiB bestemte seg i 1983 for å opprette et alternativt teatertilbud i Bergen og startet Bergen Internasjonale Teaterfestival (BIT). I 1984 – for 40 år siden – ble den første festivalen arrangert, med en stor åpningsmaraton på Torgallmenningen.
20. september fylles UiB-bygget Nygårdsgaten 5 av nyskapende idéer, forskning, presentasjoner og debatter. Målet er å skape en møteplass, styrke samarbeidet mellom akademia og samfunnet, og vise fram noen av de spennende prosjektene som utvikles på UiB.
Vår stipendiat Sunniva Árja Tobiasen rekrutterer nå deltakere til forskningsprosjektet Sizing up desirable bodies – Examining the fat-bodied boundaries of sexuality and gender.
Med fiskedam, kasting på boks og uteservering ble velkomstuka ved HF avsluttet. Nye studenter var invitert til mat og leker i borggården på Sydneshaugen skole, og plassen yret av liv.
Norsk kulturhistorie har fått et nytt søkbart liv. På SAMLA.no finner vi unike skatter som Asbjørnsen og Moes originale eventyroppskrifter, skoltesamisk folkediktning, juletradisjoner og sagn om nøkken, gjenferd og hulderfolk.
Deborah Cragun, Zachary M. Salvati, Jennifer L. Schneider, et al. use CNA to identify factors and causal chains associated with optimal implementation of Lynch syndrome tumor screening.
Michael Baumgartner and Christoph Falk published a paper entitled "Quantifying the quality of configurational causal models" in the Journal of Causal Inference. The paper introduces quantitative quality criteria for causal models output by CNA. Thereby, it broadens and sharpens the resources for CNA benchmarking.
Er du interessert i klimaspørsmålet og hvordan vi snakker om naturen? Vil du lære mer om hvordan klimaendringene og naturen blir fremstilt og hvordan vi tolker ulike fortellinger? På orienteringsmøtet 19. august får du vite mer om emnet, møte forelesere og du kan spørre om det du lurer på.
Professor i arkeologi ved AHKR, Daniela Hofmann har sammen med Catherine J. Frieman, Martin Furholt, Stefan Burmeister og Niels Nørkjær Johannsen kommet ut med en ny bok om migrasjon.
Fra 1. juli til 5.juli arrangerte SOAS University of London sammen med Universitetet i Bergen sommerskole i Zoroastrisme studier.
POTENT will be hosting two interesting guest lectures in the autumn semester of 2024. The first one is by our member Massimiliano Demata from the University of Torino, and the second one Frank Serafini from Arizona State University.
Det nye verktøyet skal kombinere dugnadsbaserte wiki-plattformer med strenge fagfellevurderte akademiske databaser for å dokumentere elektronisk litteratur i Wikidata.

Sider