Institutt for informatikk
Informatikkolympiaden

Her konkurrerer de med laptop og logikk

Denne helgen samlet Norges fremste unge talenter seg på Høyteknologisenteret for å konkurrere i programmering.

Ungdommer sitter i et klasserom med hver sin laptop
Randi H Eilertsen, UiB

15 minutter før tiden går ut er det fortsatt musestille i rommet. Til tross for at det har gått nesten fem timer er ungdommene fortsatt i dyp konsentrasjon.

Norsk informatikkolympiaden er en programmeringskonkurranse med lokale runder rundt hele landet. De 26 deltakerne som har kommet til Bergen har allerede vist sine prestasjoner i de lokale rundene. De sitter nå i et stort møterom på datablokken og koder for å komme seg videre til de internasjonale rundene.

I det tiden er ute brytes stillheten av deltakerne som endelig kan prate og strekke på beina. Stemningen er god, og anledningen virker plutselig mindre intens.

En jente og en gutt i tenårene reiser seg, han strekker på beinet

Kaja og Viljen strekker beina etter fem timer med koding.

Randi H Eilertsen, UiB

«Det var veldig frustrerende, spesielt når jeg trodde jeg hadde løsningen», forteller Kaja, som går på Akademiet Realfagsgymnas Sandvika.

Dette er den andre gangen Kaja har deltatt på Informatikkolympiaden, og den første gangen hun har kommet til finalen.

«Jeg var veldig lei av den feilmeldingen på slutten», ler hun, og sier hun likevel vil være med igjen neste år.

«Jeg var stuck på den første oppgaven i tre timer», sier Viljen fra Stavanger Katedralskole. Begge er i godt humør, selv om de ikke er helt fornøyd med resultatet.

Både Kaja og Viljen ble med på konkurransen etter oppfordring fra sine lærere.

Informatikkolympiaden – fra skole til finale

Den norske informatikkolympiaden er en åpen programmeringskonkurranse for elever på grunnskole og videregående skole.

Den første runden foregår på skoler rundt om i landet, hvor lærerne tar initiativ for å arrangere konkurransen. Den første runden krever ikke programmeringskunnskaper.

To menn ved ei tavle fremme i et auditorium

Etter konkurransen går arrangører Birk Tjelmeland og Håvard Terland gjennom løsningene. Det er både kommentarer og ivrig diskusjon i salen.

Randi H Eilertsen, UiB

De 200 beste i landet kommer videre til runde to, hvor vanskelighetsgraden skrus opp. Her får deltakerne en uke på å lage et program som må løse en gitt problemstilling. Programmet fores til en konkurranseserver som spytter ut en poengsum ut ifra hvor bra og effektivt programmet fungerer.

Om man får høy nok poengsum i den andre runden, kan man delta i Norgesfinalen i Bergen.

«Om man ønsker å gjøre det bra, er det viktig å gjøre mange oppgaver på forhånd», råder Viljen. «Teori er fint, men når man øver til en sånn konkurranse er det viktig å ha praktisk erfaring.»

Kaja anbefaler folk til å bli med selv om de ikke er helt sikker på seg selv.

«Det verste som kan skje er at du får null poeng. Det er det mange som har gjort før, og det er det mange som kommer til å gjøre etter deg», sier Kaja, som skal konkurrere videre på European Girls’ Olympiad in Informatics i Nederland i juli.

De samme to tenåringene, som nå sitter ved et bord