Universitetsbiblioteket
Ministerbesøk hos Skeivt arkiv

– Flott å se hva Skeivt arkiv er blitt, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp)

Besøk på Skeivt Arkiv
Barne- og familieminister Kjersti Toppe i arkivet sammen med rektor Margareth Hagen (th) og Skeivt arkivs Bjørn André Widvey.
Jo Hjelle, UB

Det er snart ti år siden hun var en av fødselshjelperne for Skeivt arkiv på Stortinget. I 2015 ble det enstemmig vedtatt å opprette arkivet og plassere det ved Universitetsbiblioteket i Bergen.

– Den gangen snakket vi om å sikre arkivmateriale før det ble borte. Men Skeivt arkiv er blitt noe mye større, sier ministeren.

Hun viser til formidlingen av skeiv historie og ikke minst forskningen som foregår. Ved UiB er to store forskningsprosjekt i gang, i tett samarbeid med arkivet.

– Vi ser eksempler på tilbakeslag mot kampen for skeive rettigheter, og jeg tror Skeivt arkiv og arbeidet som gjøres her kan være med på å motvirke dette, sier hun.

Faglig leder Line Førre Grønstad og historiker Runar Jordåen ved arkivet, orienterte om samlingene og enkelte funn som er gjort de siste årene.

Ministeren fikk også en tur inn blant arkivhyllene der arkivets Bjørn André Widvey blant annet presenterte interessante dokumenter fra Kim Frieles arkiv.

– Det var spesielt interessant å se heftet som ble distribuert til alle stortingsrepresentantene da paragrafen som forbød homoseksualitet ble avskaffet i 1972, avslutter ministeren.