Programmering for design

Masteremne

Emnebeskrivelse

Mål og innhald

Dette emnet har som mål å gi studentene kunnskap og erfaring i hvordan datamaskiner kan instrueres til å utføre oppgaver knyttet til designfaget.

Målet er å skape en grunnleggende forståelse for programmering fra et designfaglig perspektiv, og gi studentene kjennskap til mulighetene med programmering som et designverktøy i prosesser, prosjekter og egen praksis.

Undervising skjer i uke 49 - 51.

Læringsutbyte

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Relevante programmeringsspråk og bruksområder
  • Muligheter programmering har som verktøy i en designprosess.
  • Hvordan et dataprogram bygges opp og kjøres i ulike miljø.

Ferdigheter:

  • Kunne bruke programmering som verktøy i et designprosjekt
  • Kunnskap om programmering til å tilpasse egne prosjekter og mål

Generell kompetanse:

  • Være etisk bevisst i forbindelse med programmering

Fulltid/deltid

Heltid

Studiepoeng, omfang

5

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Høst
Krav til forkunnskapar
Ingen
Krav til studierett
Opptak til masterprogrammet i design.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, workshops, oppgaver og presentasjoner
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen
Vurderingsformer

I emnet benyttes følgende vurderingsform:

  • Visuell prosjektpresentasjon
Karakterskala
Bestått / Ikke bestått
Vurderingssemester
Høst
Litteraturliste
Litteraturlisten vil være klar innen 01.07. for høstsemesteret og 01.12. for vårsemesteret.
Emneevaluering
Emnet blir evaluert hvert tredje år, i henhold til UiBs kvalitetssystem.
Programansvarleg
Programstyret har ansvar for faglig innhold og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emnene i programmet.
Administrativt ansvarleg
Fakultet for kunst, musikk og design v/ institutt for design har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet.