Home
News

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

Marius (16) studerer på UiB

– Jeg kjedet meg litt i mattetimene, sier Marius Oanæs Andersen. Allerede på barneskolen tok han matematikk-fag på videregående. Som 15-åring begynte han å ta matematikk ved UiB.

Bilde av Marius Oanæs Andersen.
UiB-student: Marius Oanæs Andersen har vært UiB-student siden han gikk på ungdomsskolen.
Photo:
Solfrid T. Langeland

Main content

– Jeg er glad for muligheten til å studere ved UiB og er fornøyd med foreleserne her, sier Marius Oanæs Andersen.

Han er en av 18 videregående-elever som tar universitetsfag ved UiB denne høsten, gjennom ordningen UNG-student (Studierett for elever ved videregående skole). 15 av disse tar fag på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Vi møter han ved realfagbygget til UiB litt før han skal inn på forelesning i universitetsfaget MAT111.

Fikk tidlig tilrettelegging

Marius har vært en av de heldige som har fått tilrettelagt undervisning fra ganske tidlig av på skolen.

–  Jeg oppdaget tidlig at jeg ønsket mer utfordringer i matematikk på skolen. Jeg kjedet meg rett og slett litt i mattetimene, sier han.

Allerede som tredjeklassing på Søreide barneskole fikk han tilbud om mer utfordring i matematikk. Her fikk han sammen med noen elever på sjette trinn tilbud om å ta matematikk for 7.trinn.

Siden den gang har han fått tilpasset undervisning i faget. På 7.trinn fikk han lov å ta bussen til Nordahl Grieg videregående for å ta matematikk og fysikk med elevene der.

Fornøyd med «Mattematikksirkelen»

På 7. trinn tok Marius avsluttende eksamen i matematikk for 10.trinn.

– Siste året på ungdomsskolen ble jeg ble tipset om Mattematikksirkelen som er et spesielt tilbud for elever ved videregående ved UiB og avdelingslederen ved skolen søkte meg inn, forteller Marius.

Han skryter av tilbudet.

– Mattematikksirkelen var et veldig bra tilbud der jeg fikk utfordringer og god oppfølging av læreren, sier han.

I år har det vært for få søkere til å gjennomføre Mattematikksirkelen ved UiB.

– Tilbudet går dessverre ikke i høst, men har gått de tidligere årene med god påmelding, sier Kjartan Refvik, studiekonsulent ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. 

Han forteller at det er mange som tok Mattesirkelen i fjor som går videre på MAT111 dette året.

Det humanistiske fakultet er det eneste andre fakultetet som tilbyr fag for videregående elever.

Svært viktig for elevene 

Astrid Knutsdatter Lenvik ved UiB har forsket på norsk skole sin tilrettelegging for faglig sterke elever, og mener tilbudet om studierett for videregående elever i videregående er svært viktig. 

– Å ha et slikt tilbud er svært viktig for elevenes faglige motivasjon. For en del elever er det først på universitetsnivå at de opplever faglige utfordringer i de fag hvor har et stort læringspotensial. Elevene kan ha gått gjennom skoleårene og opplevd å miste gnisten for det som de i utgangspunktet har svært godt potensial for å lære, men som gjennom manglende faglige utfordringer har endt opp med å bli kjedelig og frustrerende i stedet, sier hun.

– Det er også viktig i et samfunnsperspektiv, Norge trenger å utvikle akademiske talenter som kan hjelpe landet videre med forskning og utvikling i alle områder. Vi har ikke råd til å gå glipp av store talent fordi vi ikke gir elevene de mulighetene de trenger. Forsering og det å ta universitetsfag på videregående er en av flere gode måter å tilrettelegge på. 

Les intervju med Knutsdatter Lenvik på forskning.no her.