Home
Department of Information Science and Media Studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Disputas

Disputas og prøveforelesning: Mehri S. Agai

Mehri Agai disputerer 28.11.24 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Digital Flux: The Process of Youth Disconnection in an Ambivalent Digital Modernity". Prøveforelesningen begynner klokken 09:15, og disputasen klokken 10:30.

Ulrike Pihls hus
Photo:
Janne F Lønne, UiB

Main content

Om avhandlingen

Tittel: "Digital Flux: The Process of Youth Disconnection in an Ambivalent Digital Modernity"

Denne avhandlingen utforsker digital frakobling blant unge i en samtid der digital tilstedeværelse er både nødvendig og krevende. Gjennom en prosessorientert modell beskrives digital frakobling som en måte å finne balanse mellom samfunnets motstridende krav om påkoblethet og egne behov og grenser. Basert på omfattende kvalitativ forskning blant unge i Norge, inkludert intervjuer og digitale dagbøker, viser forskningen at digital frakobling er nært knyttet til identitetsutvikling og bidrar til å opprettholde psykologisk balanse ved å gi pauser fra strømmen av digitale inntrykk. Frakoblingspraksisene – fra korte perioder uten varsler til planlagte pauser – utvikler seg til underbevisste tilpasninger og rutiner i hverdagslivet.

En sentral innsikt i avhandlingen er at unges ambivalens til påkoblethet reflekterer motstridende forventninger dypt forankret i samfunnets normer og kultur. På den ene siden forventes det at unge skal være tilgjengelige, mens de samtidig oppfordres til selvstendighet og grensesetting. Digitale medier forsterker denne ambivalensen ved å tilby en følelse av frihet kombinert med et press om kontinuerlig digital tilstedeværelse. For å analysere hvordan unge navigerer dette spennet, introduserer avhandlingen en «pendelmodell» som illustrerer frakobling som en dynamisk og kontinuerlig prosess. Modellen illustrerer hvordan unge balanserer sitt tilkoblingsnivå i samsvar med egne behov og samfunnets normative forventninger, og fremhever frakobling som en nødvendig tilpasning i møte med disse motstridende kravene.

Ved å kontekstualisere digital frakobling i en ambivalent modernitet, viser avhandlingen at frakobling strekker seg langt utover å bare «logge av». Det innebærer nødvendige strategier for å håndtere den digitale hverdagen på en bærekraftig måte. For at denne balansen skal være realistisk og oppnåelig, må digital frakobling forstås som et kollektivt ansvar og ikke noe som utelukkende hviler på de unge.

Opponenter:

  1. Associate Professor Mariek M. P. Vanden Abeele, Ghent University
  2. Associate Professor Johan Lindell, Uppsala University

Leder av komiteen

Associate Professor Rune Klevjer

Disputasleder

Dean Siri Gloppen

Åpent for alle interesserte.