Home
Department of Mathematics

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Møte 24. oktober

Matematisk institutt, Universitetet i Bergen

Main content

Til stede:

Rådsleder:           Jarle Berntsen

Gruppe A:            Helge Dahle, Gunnar Fløystad, Trygve Johnsen, Trygve Nilsen, Alf Øien.

Gruppe B:            Martha Økland Lien.

Gruppe C:            Ann-Elizabeth Engelsen, Bjørn Tore Sund.

Gruppe D:            Håkon Hægland, Gunn Helen Tonning (vara).

Forfall:                 Dag Johan Steinskog

Instituttleder:      Stein Arild Strømme

Nestleder:            Ivar Heuch

Dessuten møtte:  Dag Tjøstheim (leder i Programstyret) under sak 3 – studiesaker.

Fra adm.:             Marie Skorpa Nilsen

 

Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE

Rådsleder kommenterte at det var mange saker under Orienteringssaker. For å redusere tidsbruken blir det bare gitt anledning til et par spørsmål, evt. merknader til hver orienteringssak og en kort replikk. (Det er ikke meningen at orienteringssakene skal tas opp til grundig diskusjon som skal lede fram til uttalelse). 

 

Sund kommenterte at orienteringssakene var av en slik at art at de ville ha vært behandlet av styret. Rådsleder svarte at det var satt opp en foreløpig saksliste som var sendt ut til samtlige på e-post der en fikk anledning til å gi tilbakemelding om en ønsker at noen av orienteringssakene skulle settes opp til behandling, evt. om en hadde ønske om andre saker til behandling.

Dahle mente at flere av orienteringssakene var av prinsipiell karakter som hadde med arbeidsbelastning å gjøre og som derfor burde behandles av rådet. Rådsleder foreslo at de tre punktene som angikk studiet skulle tas først. Innkalling og saksliste ble godkjent. 

 

Sak 2: PROTOKOLL FRA KONSTITUERENDE MØTE 4. SEPTEMBER 2003

Protokollen ble godkjent.

 

Sak 3: ORIENTERINGSSAKER

Vedtak i Programstyrets møte (PS) av 29.09.03 var sendt ut. Tjøstheim ga utfyllende kommentarer til de tre etterfølgende studiesaker:

- Praksis for sensurordninger

PS har utarbeidet en kort sensorinstruks som vil bli sendt ut til orientering til alle ansatte i neste uke. Utvidet fasit for høstens eksamensoppgaver skal legges ut på nettet. Håndskrevne utgaver kan gis til Lars Jordanger, disse vil bli scannet og lagt ut i PDF-format.

 

- Karaktersetting på kurseksamener og mastergradsoppgaver

Karakterskalaen for kurseksamener ligger på nettet: http://www.mi.uib.no/stromme/aktuelt/arkiv/00000021.html

Tjøstheim understreket at karakterskalaen både for kurseksamener lavere grad vedtatt i nasjonalt fakultetsråd og statistikk, må ses på som veiledende.  Når det gjelder karakter for masteroppgave er det mer problematisk, men en må ta sikte på at skalaen skal brukes i sin fulle bredde med normalfordeling. Karaktersetting kan variere fra gruppe til gruppe når det gjelder hovedfagsoppgaven.

 

- Undervisningsspråk på kursene ved Matematisk institutt

Studenter som deltar på bachelor-programmene har ikke krav på å få undervisning på engelsk. Instituttet er pga utvekslingsavtalen forpliktet til å gi undervisning på engelsk i ett kurs for hver gruppe hvert semester på høyere grad. For de kursene som i studiehåndboken er merket med undervisning norsk/engelsk er det opp til faglærer å avgjøre om et kurs, der det er engelskspråklige studenter, skal gis på engelsk.  

Rådet mente at vedtaket i PS er noe uklart. Instituttleder gikk inn for at saken tas opp igjen i PS med sikte på å få en nærmere presisering.

 

- MNF140

Jostein Paulsen som administrerer kurset, har kalt inn til et allmøte med samtlige studenter på kurset på bakgrunn av kritikk som har framkommet. De involverte institutter må bestemme seg for om kurset skal fortsette innen 15. november, som er frist for revisjon av studieplanen.

 

- Mandat for instituttråd ved fakultetets institutter https://www.uib.no/mnfa/fakstyret/sakslister/2003/10_08/141.htm

Mandatet ble vedtatt i fakultetsstyret 08.10.03.

 

- Utlysning av stillinger ved Matematisk institutt

Notat fra instituttlederen var lagt ved.

Instituttleder informerte om at utlysning av førsteamanuensisstilling i hydrodynamikk er sendt fakultetet. Videre har han vært i et møte med prodekanus for undervisning Anne Marit Blokhus der det ble informert om at utdanningsutvalget ved UiB går inn for å allokere 1-2 stillinger v/MN-fakultetet med tanke på lektorprogrammet og at MI settes øverst på listen. Det vil således være gode muligheter for at instituttet får tildelt stillingen.

 

Helge Dahle ba instituttleder om en strategi for å få flere kvinner inn i vitenskapelige stillinger ved MI. Instituttleder mente at det måtte i så fall være i form av en kallelse.

 

- Forslag til IKT-handlingsplan for Det matematisk-naturvitenskapelige

  fakultet – høringssak

Instituttleder informerte om at Handlingsplanen er en oppfølging av vedtak i universitetsstyret, der alle fakultetene pålegges å opprette egne IKT driftsenheter.

Han fremhevet at kvaliteten på IKT-tjenestene vil bli bedre både for ansatte og studenter. Samordning av innkjøp og standardisering vil gi stordriftsfordeler. Personalressursene vil utnyttes bedre og en vil ikke være så sårbar ved ferieavvikling og fravær. I første omgang vil IT-personale være lokalisert på sine respektive institutter. Med tiden kan det bli aktuelt med større samlokalisering av IT-personale i en egen enhet.

Som en ulempe påpekte Bjørn Tore Sund at det vil bli mindre grad av tilstedeværelse av IT-personale lokalt på instituttene.

Saken er sendt IT-utvalget til uttalelse.

 

- Organisering av informasjon fra ledelse til ansatte og organisering av dialog

  mellom ledelse og ansatte

Instituttlederen foreslo to alternative måter å informere ansatte på og til å komme i dialog med ansatte:

- Lage en god elektronisk informasjonstjeneste på nettet

- Allmøte, spesielt hvis en skal ta avgjørelse i store og vanskelige saker.

Instituttleder har startet en web log som ligger på følgende adresse:

http://www.mi.uib.no/stromme/aktuelt/

Det vurderes å lage en intranettside, slik Institutt for Geovitenskap har, med en oversiktlig samling av administrativ informasjon, rutiner og frister.

 

- Arealdisponering

En liten gruppe har vært nedsatt for å vurdere om det er mulig å plassere statistikerne i Godskes hus når nå CIPR-tilsatte har flyttet til Realfagbygget. Instituttleder meddelte at han ikke går inn for flytting av statistikerne til Godskes hus. Dette begrunnes med usikkerhet med hensyn til om instituttet får beholde husleie for lokalene i Kroepeliens hus. Mange vil gå av for aldersgrensen framover. En ønsker å tilby emerituser kontorplass og en ønsker å gi CIPR-tilsatte gode kontorforhold i 6. etg.. Fakultetet har planer om at MI skal flytte til Realfagbygget innen 2,5 – 3 år, når Botanisk institutt og Zoologisk institutt er flyttet ut av Realfagbygget og samlokalisert med Institutt for fiskeri- og marinbiologi og Institutt for mikrobiologi i HIB. 

 

Sak 4: NYTT PROFESSORAT I STATISTIKK – STILLINGSOMTALE

Professoratet er begrunnet i Strategisk oppfølgingsprosjekt som er rettet mot MN-fakultetene i forhold til realfagsevalueringene. Instituttet foreslo i den forbindelse et prosjekt i temporær og romlig modellering. Gjennom denne stillingen vil det bli startet et samarbeid med anvendt matematikk og geofysikk. Forskningsrådet finansierer stillingen i tre år, deretter overtar instituttet stillingen innenfor de ordinære rammer.

Gjennom prosjektet Sterkere faglig ledelse vil instituttet få midler til en postdoktor. Det tas sikte på at det foretas tilsetting i stillingen høsten 2004 samtidig som Bjørn Dundas tiltrer professoratet. 

Rådet gikk inn for at professoratet lyses ut i statistikk.

 

Sak 5: MODELL FOR KVANTIFISERING AV UNDERVISNINGSMESSIGE, FORSKNINGSMESSIGE OG ADMINISTRATIVE OPPGAVER

Det var enighet i rådet om at innføringen av kvalitetsreformen pålegger de ansatte mye ekstraarbeid. Med økende arbeidsmengde er det blitt viktig at arbeidsbelastningen fordeles rettferdig blant de ansatte. Det ble også diskutert om instituttet skal ha et system for å kreditere ansatte som er villig til å påta seg tunge fellesoppgaver.

Rådet ber instituttleder om å utarbeide en modell for kvantifisering av undervisningsmessige, forskningsmessige og administrative oppgaver. Modellen legges deretter fram i et allmøte til drøfting.

 

Sak 6: ORGANISERING AV UNDERVISNINGS- OG FORSKNINGSGRUPPER VED INSTITUTTET OG VALG/UTVELGELSE AV LEDERE FOR DISSE

Det ble konstatert at dersom instituttleder utpeker leder for en gruppe vil dette være konsistent med resten av lederstrukturen. Dette vil dessuten gi gruppelederen større legitimitet og autoritet. Gruppeleder har i dag en viktig funksjon for leder og det ble stilt spørsmål til hvilken styringsautoritet gruppelederne skal ha fra leder.  Hovedfunksjonen som gruppeleder har hittil vært undervisningsadministrasjon og har hatt langt mindre med forskningsledelse å gjøre.

Instituttleder legger til grunn at det er instituttleders oppgave å utpeke gruppeleder. Instituttleder vil legge fram forslag til organiseringen av grupper ved instituttet som drøftes i allmøte.

 

Sak 7: EVENTUELT

Ingen saker.

 

 

27.10.03/MSN