Hjem
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Studer ved UiB

Slik er det å studere geovitenskap på UiB

Både Thomas og Alma studerer geovitenskap på masternivå. Bachelorprogrammet har to retninger; geologi og geofysikk. Her får du svar på hvordan det er å studere de ulike retningene.

Portrettfoto Thomas Øfstegaard Viflot og Alma Dzozlic Bradaric
LÆRER OM JORDEN: Alma og Thomas har vært på feltarbeid, som er både lærerikt og sosialt.
Photo:
Eivind Senneset, UiB

Innhold

Alma Dzozlic Bradaric studerer geofysikk. Det er en retning som tilbyr varierte og spennende fag. 

– På geofysikk studerer man det som skjer under bakken. Det er et veldig variert studieprogram med matte, geologi, geofysikk og programmering. Etter hvert kan man velge mellom matematisk og geologisk geofysikk. Dette gjør at man allerede i bacheloren får lov til å jobbe videre med de fagene man liker best, sier hun.  

Thomas Øfstegaard Viflot studerer geologi og stortrives fordi han får fordype seg i det han synes er mest engasjerende.   

– På geologi lærer man mye generelt om planeten vår som jordens utvikling, ulike bergarter, miljø og metoder. På masteren får man velge blant mange retninger man blir introdusert for i bachelorfagene. Jeg har størst interesse for geokjemi og derfor valgte jeg det som retning på masteren.  

Både Thomas og Alma valgte geovitenskap på grunn av faglige interesser. For å finne ut hvilken retning de ville studerte brukte de blant annet UiBs nettsider for å få informasjonen de trengte.  

– Jeg ville lære mer om jorden og forstå den. I tillegg ville jeg gå på et tverrfaglig studie slik at jeg kunne kombinere ulike fag. Jeg hadde hørt mye bra om både det faglige og sosiale miljøet her, og derfor valgte jeg Bergen som studieby. Det ble mye googling for å finne frem til riktig studieprogram for meg, forteller Thomas.  

Alma sitt valg av geofysikk var mer tilfeldig, sier hun.  

– Men jeg likte realfag og ville studere noe innen geofag. Jeg gikk inn på UiB sine nettsider og så at det var to retninger. Da leste jeg litt om de forskjellige retningene og spurte på et UiB-spørreforum før søknadsfristen for å få svar på hva forskjellene var. Jeg kjente ingen som studerte geofysikk. Derfor var nettsidene til stor hjelp, forteller Alma.  

Får venner på feltarbeid 

Undervisningen består av en kombinasjon av tradisjonelle forelesninger og feltarbeid. Både Alma og Thomas har deltatt på mange ekskursjoner.  

– Første gang var vi rett utenfor realfagsbygget og gjorde noen målinger. Vi har også hatt feltarbeid i Etne, geologisk kartlegging på Askøy og ikke minst en tur til Spania for å lære om sedimenter og ulike avsetningsmiljø, forteller Alma. 

Thomas trekker frem Spania som en av de gøyeste ekskursjonene. Slike turer er svært sosiale, sier han. 

– Feltarbeid gjør at man lettere klarer å se sammenhengen mellom teori og praksis. I tillegg blir man en veldig sammensveiset gjeng når man er mye på tur. Siden man blir bedre kjent med de i klassen har det mye å si for den sosiale trivselen.  

På geovitenskap kan man også studere ett eller to semester i utlandet. Les mer her. 

Klødde etter å starte studiene 

Begge husker godt følelsen av å være student for første gang. Thomas klødde etter å studere da han hadde vært i militæret og hatt et friår. Forventningene var høye. 

– Jeg gledet meg masse og var ikke nervøs. Jeg tenkte aldri at jeg kom til å bli ensom.  Hele pakken rundt det å være student oppfylte alle forventningene jeg hadde. At det hele tiden skjer noe gir virkelig en «energiboost».  

Alma var derimot litt nervøs for både det faglige og det sosiale, men forteller at det gode mottaket gjorde at hun fort fikk nye venner og følte seg trygg. 

– Etter klassemottak og fadderuke ble jeg godt kjent med både medstudenter og studieplassen. Jeg var nervøs for det faglige siden jeg ikke hadde full fordypning i matte og fysikk, men det gikk også bedre enn forventet. Læringsmiljøet her er veldig bra fordi mange leser sammen og hjelper hverandre.  

Begge beskriver et inkluderende studentmiljø som tilbyr ulike arrangementer og verv blant flere studentorganisasjoner, fagutvalg og linjeforeninger på bygget. 

– Det er mye man kan delta på om man har lyst, forteller Thomas. Flere arrangementer er for alle studentene på fakultetet. Slik blir man kjent på tvers av studieprogrammene. Det finnes også egne arrangementer for oss på geovitenskap slik at vi bli bedre kjent med hverandre og på tvers av kull, forteller Alma.  

Film og studier 

Utenom studiene er Alma aktiv i studentmiljøet og har hatt verv i både linjeforeningen «Seismologen» og fagutvalget.  I tillegg har hun vært student-assistent i et geofysikkfag. 

– I fagutvalget er jeg med å arrangere kurs og andre faglige arrangementer. Vi har for eksempel arrangert skisseringskurs før ekskursjonen til Spania. 

I tillegg til å være vert på Vilvitesenteret har Thomas også en jobb i iEarth som lar ham kombinere faglige interesser med filmhobbyen hans. 

iEarth er et nasjonalt samarbeid mellom UiB, UiO, UiT og UNIS som skal hjelpe å utvikle forståelsen for fagområdene i geovitenskap.  

– Det skal gjøre det lettere for geostudenter å lære om ulike temaer. Her lager jeg blant annet promo- og begrepsfilmer.  

iEarth

Her er en av filmene Thomas har laget for iEarth.

Producer:
iEarth

Framtid: forskning og feltarbeid 

Akkurat hva de vil jobbe med etter studiene er begge litt usikre på, men forteller at det finnes mange muligheter. 

– Innenfor geologi er det ikke bare olje man kan jobbe med! Blant annet er geofarer og miljø noen av fokusområdene. For min del blir det kanskje forskning, eller noe som lar meg kombinere geologi og film slik som med iEarth. Men det er skummelt å si før jeg har skrevet og levert masteren min, ler Thomas. 

Alma forteller at hun gjerne vil jobbe med noe innen geofysikk med en gang hun er ferdig med studiene. Først venter nok et spennende semester. 

– Jeg trives veldig godt med å studere her og det er trist å tenke på at jeg snart er ferdig! Neste semester skal jeg til Svalbard å ta et fag som heter Arctic Seismic Exploration. Da skal vi på feltarbeid, det tror jeg blir veldig bra.  

Begge mener at studiet har gitt dem mye praktisk erfaring, og at de sitter igjen med en bred kompetanse og god samarbeidsevne.  

– Studiet har også gitt meg økt selvtillit i å være på lab, delta på ekskursjoner og til å finne ut ting på egenhånd, forteller Thomas.  

Si ja! 

Og til de som skal begynne å studere har Thomas og Alma gode råd. 

– Si ja! Spesielt i begynnelsen når det skjer mye hele tiden. Alle kjenner på usikkerhet i starten av studiene, men ved å snakke med andre studenter, stole på seg selv og gjøre en innsats går det meste veldig greit, forteller Thomas.  

Det å studere handler mye om å prøve og feile for å finne ut hvilke fag man liker, og hvilke studieteknikker som fungerer best, forteller Alma.  

– Ofte kan man grue seg til et fag, men som regel blir det kjekkere enn forventet!