Institutt for sosialantropologi
Møt våre masterstudenter

Rebekka Obrestad - krigen mot den biologiske klokken

Rebekka gjorde feltarbeid i London for å se nærmere på hvordan mennesker forholder seg til det å eldes og dø. - Jeg valgte dette temaet fordi jeg ble med i forskningsprosjektet "Human Futures: a study of technoscientific immortality". Der fikk jeg god hjelp til å finne ut hva jeg skulle skrive om, sier Rebekka.

Du bør velge master i sosialantropologi hvis du er nysgjerrig på verden og har lyst til å utvikle et prosjekt hvor du selv velger hva du skal se på og hvor du skal dra.

År påbegynt grad: 2022

Faglig veileder: professor Annelin Eriksen

Hvorfor valgte du å studere sosialantropologi?
Jeg valgte å studere sosialantropologi fordi jeg er nysgjerrig på verden, andre samfunn og andre kulturer. Før jeg startet leste jeg at antropologien gir oss en mulighet til å stille spørsmål til gitte sannheter, og at man gjør det ukjente kjent - og det kjente ukjent. Det synes jeg virket utrolig spennende.

Hva skrev du om i bacheloroppgaven? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg skrev om et av FN sitt bærekraftsmål for 2030, "likestilling mellom kjønnene", som jobber mot at alle kvinner og jenter skal være trygge og likestilte innen 2023. Jeg synes selvfølgelig at det er et veldig bra mål, men med oppgaven min ønsket jeg å delta i en debatt om frihet, og så på FN sitt bærekraftsmål med et kritisk blikk. Jeg argumenterte for at FN fører en normativ og universell utforming av bærekraftsmålet, hvor de følger en "one size fits all" logikk. Med det hevdet jeg at FN mister viktige nyanser av hvordan, kjønn, frihet og likestilling erfares og tolkes av kvinner verden over, samt hvem som inkluderes i "alle kvinner og jenter".

Hvorfor valgte du en mastergrad i sosialantropologi?
Jeg valgte å ta en mastergrad i antropologi fordi jeg først og fremst ikke følte meg ferdig med faget og hadde lyst til å utvikle mitt eget prosjekt. Og så var det jo veldig fristende å dra på feltarbeid.

Hvordan har overgangen fra bachelor- til masterprogrammet vært?
Overgangen har gått ganske fint, siden vi har fag med forelesninger og seminarer det første semesteret som forbereder oss på feltarbeidet og å skrive selve masteroppgaven. Man må være strukturert, men da hjelper det at det sitter en kjekk gjeng på lesesalen hver dag!

Hva skal du skrive/hva skriver du masteroppgaven din om? Hvorfor valgte du dette temaet?
Jeg gjorde feltarbeid i London for å se på hvordan mennesker forholder seg til å eldes og dø. Der jobbet jeg blant annet i en skjønnhetsklinikk for å se på skjønnhetsaspektet av aldring, jeg har vært på konferanse med biohackere, som prøver optimalisere seg selv for å være friske og raske så lenge som mulig, og så har jeg vært med transhumanister som ønsker å overvinne døden. Oppgaven handler om krigen mot den biologiske klokken, og hvordan det utspiller seg i disse ulike gruppene. Jeg valgte dette temaet fordi jeg ble med i forskningsprosjektet "Human Futures: a study of technoscientific immortality", som jeg synes virket veldig spennende. Der fikk jeg god hjelp til å finne ut hva jeg skulle skrive om.

Hva er den viktigste kompetansen du tilegner deg som masterstudent i sosialantropologi?
Selvstendighet: jeg tror den viktigste kompetansen kommer fra det å planlegge å utføre feltarbeidet. Å dra til et land helt alene for å forske på noe du har lagt masse forarbeid i er en stor utfordring som man vokser veldig på. Å skrive masteroppgave lærer man også masse av, blant annet å arbeide systematisk ved å sortere et hav av data, analysere dataen, trekke tråder og til slutt sette alt sammen. Både feltarbeid og skriveprosessen synes jeg viser selvstendighet.

Hva er ditt beste minne fra studietiden på master så langt?
Feltarbeid er såklart et godt minne, men jeg husker at når jeg var mot slutten av feltarbeidet så gledet jeg meg skikkelig til å komme tilbake til gjengen på lesesalen. Vi har lagd oss et veldig godt miljø, hvor vi blant annet har "kakefredag" for å holde motivasjonen i slutten av uka. Det er alltid støtte å få om man sliter med oppgaven eller andre ting, og vi har det veldig kjekt sammen!

Hvorfor bør nye søkerer velge master i sosialantropologi?

Har du tips til ferske masterstudenter?
Velg masterprosjekt ut ifra interesser, det vil gjøre det lettere å jobbe med så lenge.

Hva tenker du å gjøre etter mastergraden din?
Det eneste jeg vet er at jeg har lyst til å jobbe med mennesker, og å gjøre en forskjell. Så jeg holder dørene åpne!