Klinisk institutt 1

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 1

Forskere fra Nasjonal kompetansetjeneste for MS og Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har nylig publisert en studie om LDN som risiko for ITP, i det internasjonale tidsskriftet Neurology: Neuroimmunology & Neuroinflammation.
Kristin Wesnes og medarbeidere har nylig publisert en studie i Multiple Sclerosis Journal som omhandler kroppsstørrelse og risiko for MS. Studien har brukt data fra en spørreskjema-basert undersøkelse (EnvIMS) som er gjennomført blant MS-pasienter og friske kontroller i Norge og Italia. Deltakerne fikk i oppgave å krysse av hvilken kroppsfigur fra 1 (tynnest) til 9 (tykkest) som best kjennetegnet... Les mer
Fredag 19. og lørdag 20. september sydet det på Festplassen i Forskningstorgets store telt under Forskningsdagene.
I en nylig publisert studie i det internasjonale medisinske tidsskriftet Neurology med bidrag fra Norsk MS Register & Biobank er det beskrevet retningslinjer for standardisering av studier av biomarkører av kroppsvæske.
Forskere ved Kristian Gerhard Jebsen senter for MS forskning har publisert en artikkel i det internasjonale tidsskriftet Molecular & Cellular Proteomics som identifiserer proteiner, peptider og glykosylering i spinalvæske ved hjelp av massespektometri basert proteomikk.