Klinisk institutt 1

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 1

20. oktober var CCBIO vertskap for eit festseminar for å feire tildelinga av Kong Olav Vs Kreftforskingspris for 2021 til Professor Bjørn Tore Gjertsen. Leiarar frå universitet og sjukehus og samarbeidande kollegaer heldt rosande talar og vitskapelege innlegg.
- God mat, mer tid og mer personell i sykehjemmene er åpenbart nødvendig for bedre ernæringsomsorg. Samtidig trengs kunnskap om hvordan sykdom og behandling av sykdom kan føre til dårlig matlyst, redusert sultfølelse, endret næringsbehov og fordøyelse, sier førsteamanuensis Aslaug Drotningsvik fra Senter for ernæring m.fl. i en kronikk i Dagens medisin 5. oktober 2021.
- Ernæringspraksisen på sykehus har blitt bedre, men det gjenstår fremdeles et mulighetsrom for forebygging av både underernæring og postoperative komplikasjoner, sier Eli Skeie i en artikkel i Dagens Medisin 29. september 2021.
Forespørsel om deltagelse i behovsstyrt epilepsi oppfølging ved Haukeland Universitetssykehus, Nevrologisk poliklinikk samt inklusjon i epilepsiregisteret EpiReg