Universitetsbiblioteket
Griegakademiets bibliotek

Musikkvitenskap, musikkterapi, utøvende, og komposisjon

Velkommen til bibliotekets fagside for musikk! Sidene er under oppdatering.

Det tidligere Griegakademiets bibliotek er en del av Bibliotek for samfunnsvitenskap, musikk og psykologi og du finner oss i Fosswinckelsgate 14.

Biblioteket tilbyr fagstoff innenfor de fleste emner innen musikk (komposisjon, musikkhistorie, musikkvitenskap, musikksosiologi, pedagogikk, teori, musikkterapi, dirigering, etnomusikk, instrumentasjon, teknikk). I notesamlingen finner du studiepartiturer, dirigentpartiturer, fremføringsnoter og teknikk.

Fanene viser hvordan du finner de ulike typene fagstoff du vil ha behov for. Merk at flere av disse må du gå gjennom lenken nedenfor her for å få tilgang til; det holder ikke bare å bokmerke lenken i nettleseren din.

Noter

• IMSLP - Petrucci Music Library: Et wiki-basert digitalt bibliotek som hovedsakelig inneholder noter hvor opphavsrett ikke gjelder eller hvor komponisten selv ønsker å dele sin musikk.
  • Nkoda: Digital tjeneste hvor du gjennom en app eller i nettleseren får tilgang til et bredt utvalg kjernerepertoar. Førstegangs bruk for UIB-studenter/-ansatte krever at du er på en UIB-IP. Hvis du studerer/jobber hjemmefra, bruk VPN (se boksen til høyre).
  • Digital Scores Collection - Loeb Music Library: Inneholder digitaliseringer av sjeldne/unike partiturer fritt tilgjengelig.
  • Søk i Oria: Trykte noter står oppstilt etter det tyske SMM-systemet.

Lyd/video

• Naxos Music Library: Som student/ansatt har du tilgang til om lag 2,3 millioner lydspor innen klassisk/samtidsmusikk, jazz/blues, populærmusikk, og folkemusikk.
  • Søk i Oria: Bibliotekets samling inneholder også en rekke CDer og DVDer.

Bøker

• JSTOR: I tillegg til tidsskriftartikler, vil du kunne søke etter en god del bøker her.
  • Søk i Oria: I tillegg til den fysiske samlingen, har du tilgang til en rekke e-bøker du finner her.

Tidsskriftartikler

• Web of Science: Tverrfaglig database som inkludererer en del tidsskrifter som er relevante for både musikkvitenskap og musikkterapi.
  • JSTOR: Inneholder de aller fleste tidsskriftene innen kunstfag, herunder også musikk.
  • RILM Abstracts of Music Literature: Inneholder artikler, bøker og avhandlinger avgrenset til musikk.
  • ERIC (EBSCO): Pedagogikk og beslektede fag.
  • PsycINFO: Sentral database for musikkterapi; her finner du artikler innen adferdsvitenskap og mental helse.
  • ProQuest Dissertations and Theses: Her finner du et stort utvalg doktorgradsavhandlinger innen en rekke fagfelt, inkl. musikk.
  • Idunn.no: Universitetsforlagets digitale plattform for fag- og forskningstidsskrifter og åpent tilgjengelige (open access) forskningsbøker.

Oppslagsverk

Oppgaveskriving og referansehåndtering

• Søk&Skriv: Dette er en essensiell ressurs for deg som skal skrive oppgave. I tillegg til studieteknikker og søkehjelp, får du her også hjelp til å vurdere kilder samt hvordan du refererer i tråd med akademisk redelighet.
  • EndNote: Dette programmet hjelper deg både med å samle inn kildene dine, og å sortere dem slik at du har full oversikt.
  • DelRett - studentguide: Her finner du som student informasjon om opphavsrett, og du lærer hvordan du kan unngå å bryte opphavsretten når du bruker andres verk.