Låne og bestille
Det meste av Universitetsbibliotekets materiale kan lånes for 4 uker med mulighet for fornying.
Hovedinnhold
Lånekort
For å låne må man ha gyldig lånekort med rett kontaktinformasjon.
Lånekortet gjelder ved alle avdelingsbibliotekene ved Universitetsbiblioteket i Bergen. Studenter og ansatte ved Universitetet i Bergen bruker studentkort, studentbevisapp eller ansattkort som lånekort. Andre får lånekort mot framvisning av gyldig legitimasjon med bilde. Tap av kort må snarest meldes til biblioteket.
Lånetid og regler for utlån
Låneren er personlig ansvarlig for alt lånt materiale, og for at lånt materiale blir levert innen fristen i samme stand som det var ved utlån.
Normal lånetid er 4 uker. Dersom ingen har reservert dokumentet, blir lånetiden automatisk fornyet inntil maksimal lånetid er oppnådd, som regel 4 måneder for studenter og lånere som ikke er knyttet til UiB, og 6 måneder for ansatte.
Lånetiden må overholdes. Ved fravær fra institusjon/arbeidsplass utover 4 uker, f.eks. studieopphold i inn-/utland, skal utlånt materiale leveres inn før avreise. Viderelån til andre er ikke tillatt.
Noe materiale, bl.a. pensumlitteratur, er pålagt spesielle lånerestriksjoner.
Materiale lånt fra andre bibliotek (innlån) følger lånereglene til eierbiblioteket.
Purring og erstatningskrav
Tre dager før forfallsdato får låner en påminning om at det snart er tid for å levere. Dersom utlånt materiale ikke blir levert, blir det sendt ut purring. Ved tredje gangs purring vil låner få erstatningskrav og bli nektet videre lån inntil purret materiale er levert eller erstattet.
Låner er erstatningspliktig for sine lån og kan gjøre opp for seg på en av tre måter:
- Levere inn det utlånte materialet
- Skaffe et erstatningseksemplar
- Betale minst NOK 1000,- per dokument med Vipps eller faktura.
Man henvender seg til sitt bibliotek for å gjøre dette. Frist for å innfri kravet er 10 dager fra utsendt erstatningsvarsel. Krav som ikke blir innfridd blir overført til Økonomiavdelingen, som sender faktura. Hvis utlånt materiale fremdeles ikke blir levert eller erstattet, blir saken overført til Fair Collection for videre innfordring. Fair Collection har da overtatt saken og inkassokravet må betales.
Tapt/skadet materiale
Låner må erstatte tapt eller skadet materiale. Understreking eller notering i bøker blir regnet som skadeverk. Tapsmeldt materiale som seinere kommer til rette, er fremdeles biblioteket sin eiendom.
Bestilling
Bøker som er ledige på ditt bibliotek, henter du på hyllen selv. Du kan bestille utlånte bøker ved å sette deg på venteliste, og du kan bestille bøker som er ledige på andre bibliotek (unntak: tilhører du ett av de fire sentrumsbibliotekene, må du selv hente bøker på de tre andre bibliotekene i sentrum). Dersom du er student elle ansatt på UiB og trenger materiale som ikke finnes ved Universitetsbiblioteket, kan du også bestille dette (innlån).
Til alt dette bruker du Oria sitt bestillingssystem (logg på Min konto). Du får hentebeskjed på SMS eller e-post når det du har bestilt, er klart til henting. Fra du mottar hentebeskjed, har du en frist på en uke til å hente det du har bestilt.
Fjernstudenter
Fjernstudenter som bor utenfor Bergen kommune og tar nettstudier ved UiB uten jevnlig fremmøte på studiestedet, kan få bestilt materiale sendt til bostedsadressen i Norge. En annen mulighet er at du tar kontakt med ditt nærmeste folkebibliotek og hører om de kan bestille for deg.
Følg opp med Universitetsbiblioteket at du har blitt registert som "Fjernstudenter" i biblioteksystemet, og at du er registrert med riktig adresse.
Husk at du selv er ansvarlig for at materialet blir levert tilbake til Universitetsbiblioteket når lånetiden er ute. Du kan ofte levere ved ditt nærmeste folkebibliotek, eller sende det til Universitetsbiblioteket i posten. Du må selv dekke returfrakt.
Ansatte ved Haukeland universitetssjukehus
Informasjon for ansatte ved Helse Bergen finnes på fagsiden for Bibliotek for medisin.