Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

Forskere fra Universitetet i Bergen har mottatt støtte for prosjektet «Media Use in Crisis Situations: Resolving Information Paradoxes, Comparing Climate Change and the COVID-19 Pandemic».
Førsteamanuensis i journalistikk Carl Gustav Lindén er aktuell med boken «Silikon Valley og makten over mediene.» Her stiller han spørsmålet om hvordan de amerikanske teknologigigantene påvirker vårt nyhetskonsum - og hva vi kan gjøre med det.
Arbeidet i MediaFutures skyter fart og senteret har nylig annonsert syv nye stillinger. De aktuelle stillingene er rekrutteringsstillinger innen medievitenskap og informasjonsvitenskap.
Masterstudenter fra institutt for informasjons- og medievitenskap la frem en rapport om begrensninger for algoritmer som målbevisst reduserer partiskhet. Prosjektet ble premiert som beste vitenskapelige artikkel under Norsk informatikkonferanse.