Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

Forskningsprosjektet NewsAngler skal bruke kunstig intelligens til å raskt analysere store mengder data for journalister, og finne nye sammenhenger. Slik håper de å styrke redaksjoners evne til å forstå pågående større hendelser. Prosjektet er et samarbeid mellom UiB og medieselskapet Wolftech og er nå i sitt andre år.
Hvordan skal ungdom som vokser opp online klare å koble av når så mye av samfunnet er tilrettelagt for konstant påkobling? Stipendiat Mehri S. Agai undersøker ungdommens forhold til digital frakobling.
Prosjektleder Brita Ytre-Arne i paneldiskusjon «The resilience of different types of media systems»
Regjeringen oppretter ekspertgruppe for å vurdere bruken av digital læringsanalyse. UiB-professor Barbara Wasson er del av gruppen, som består av fagfolk fra utdanning, etikk, teknologi og juss.
Leiarane på SV-fakultetet kom saman på vakre Solstrand og tenkte høgt om dei neste fire åra for samfunnsfaga på UiB. Dekan Jan Erik Askildsen leiar framleis skuta, og med ny prodekan og visedekan, samt fem nye instituttleiarar, var det tida for å få fram nye tankar.