Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Er den norske velferdsstaten på vei mot krise? Professor Stein Kuhnle og Tord Skogedal Lindén har skrevet i Aftenposten, og de er ikke blant de største pessimistene.
Åse Gilje Østensen ved Institutt for sammenliknende politikk har forsket på den økende bruken av private sikkerhetsselskaper.
Kina har enorme sosiale utfordringer som vil øke i tiden som kommer. Vi snakker helt andre dimensjoner enn i etablerte velferdsstater, sier Stein Kuhnle.
Da apartheidregimet i Sør Afrika ble Mandela et ikon fordi han valgte samarbeid og forsoning heller enn konflikt. - Mandela ble symbolet, men selve gjerningen delte han med tusenvis av andre, skriver førsteamanuensis Ragnhild Muriaas i en kronikk publisert på BT.NO.