Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Det er ikke noe belegg for å hevde at unge er spesielt klimaskeptiske, og heller ikke for å hevde at de er mer klimaskeptiske enn resten av befolkningen, skriver Endre Tvinnereim, Kjersti Fløttum og Elisabeth Ivarsflaten i Energi og Klima. Dataene kommer fra Norsk medborgerpanel.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier i et intervju med Klassekampen at Europa-skeptikere av alle varianter har gjort det veldig bra i valget til EU-parlamentet, med noen få unntak.
Runde 2 av Medborgerpanelet ble nylig avsluttet, og en heldig deltaker er nå trukket ut som vinneren av et reisegavekort på 25 000 kroner.
Av professor Siri Gloppen, Institutt for sammenliknende politikk.
Professor Jonas Linde sier til Sunnhordaland avis at politikere ofte undervurderer betydningen av gode kontakter. En undersøkelse avisen har gjennomført viser at mindre enn halvparten av politikerne i Stord kommunestyre tror det er viktig å kjenne de rette personene for å få gjennomslag i kommunen.
Institutt for sammenliknende politikk er blitt partner i PluriCourts Senter for Fremragende Forskning, som er lokalisert på Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo.
Masterstudenter ved Institutt for sammenliknende politikk, Institutt for informasjons- og medievitenskap, Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap og Institutt for sosiologi inviteres til å søke om masterstipend knyttet til Norsk medborgerpanel for det akademiske året 2014/2015.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten fra SAMPOL representerer UiB i et stort internasjonalt forskningsprosjekt om hvordan populister snakker. Prosjektet har fått støtte fra EUs prestisjefylte COST Action-program.