Institutt for biovitenskap (BIO)

Nyhetsarkiv for Institutt for biovitenskap (BIO)

I desember 2022, to år etter planlagt, signerte 196 nasjoner på den historiske globale Kunming-Montréal naturavtalen (KM-GBF).
En ny tilnærming utviklet av gruppen av CESAM-medlem Peter Manning bruker en blanding av natur- og samfunnsvitenskapelige metoder for å identifisere arealbruksstrategiene som fungerer best for de mange interessentgruppene som bruker dem.
Har du en mastergrad i planteøkologi eller lignende, og er du interessert i alpin økologi, klimaendringer, fremmede arter og funksjonell økologi? Forskergruppen 'Between the Fjords' ansetter en doktorgradsstudent for 3 år for å jobbe med oss i RangeX-prosjektet.
Den 19. desember ble Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework (GBF) vedtatt på FNs konferanse om biologisk mangfold (COP15) i Montreal. Dette rammeverket er en landemerkeavtale for bevaring og forvaltning av natur og beskyttelse av biologisk mangfold over hele verden, og setter ambisiøse mål for hvordan menneskeheten skal gå videre for å oppnå Biodiversitetskonvensjonens visjon "Living in... Les mer